szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Aktywność kulturalna Polaków

24.02.2012

Magazyn

Z badania „Sponsoring Monitor” przeprowadzonego przez  ARC Rynek i Opinia wynika, że najczęstszym powodem, dla którego Polacy uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych, jest chęć odprężenia się, zaś największą barierą w korzystaniu z kultury – brak czasu. Spośród wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych Polacy preferują projekcje filmowe, imprezy taneczne, koncerty muzyki popularnej oraz festiwale muzyczne. Głównym źródłem informacji na temat wydarzeń kulturalnych są reklamy telewizyjne.

Niestety w porównaniu do zeszłego roku o 5% spadło zainteresowanie kulturą w naszym kraju. Jednak Polacy dostrzegają pozytywny wpływ uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych na jakość życia. Kultura kojarzy się badanym z relaksem, spotkaniami towarzyskimi oraz rozwojem osobistym.

Co skłania Polaków do uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych?

Co skłania Polaków do uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych, Źródło: Źródło: Sponsoring Monitor 2011/ 2012, ARC  Rynek i Opinia
Co skłania Polaków do uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych, Źródło: Sponsoring Monitor 2011/ 2012, ARC Rynek i Opinia

Według eksperta ARC Rynek i Opinia dr Adama Czarneckiego Polacy biorą udział w wydarzeniach kulturalnych w celu odprężenia się i spotkania z innymi ludźmi. Oznacza to, że kultura jest dla nich tożsama z rozrywką. Znacznie chętniej i częściej są oni skłonni poświęcić swój czas i pieniądze, aby się rozerwać i dobrze bawić, niż aby wziąć udział w wydarzeniach kulturalnych poruszających ważne i trudne tematy, a tym samym skłaniających do refleksji – stwierdza dr Czarnecki.

Najbardziej preferowanymi wydarzeniami kulturalnymi i rozrywkowymi są: projekcje filmowe, pikniki i festyny, dyskoteki i imprezy taneczne, koncerty muzyki popularnej oraz festiwale muzyczne. Duża popularnością cieszą się także koncerty.

 Bariery w dostępie do kultury

Bariery w dostępie do kultury, Źródło: Sponsoring Monitor 2011/ 2012, ARC  Rynek i Opinia
Bariery w dostępie do kultury, Źródło: Sponsoring Monitor 2011/ 2012, ARC Rynek i Opinia

Najczęstszym powodem absencji w wydarzeniach kulturalnych jest brak czasu. Ekspert stwierdza, że nie powinno to dziwić, gdyż obecny styl życia, skoncentrowany na ogromnych ilościach skondensowanych informacji i często wykonywaniu wielu czynności jednocześnie, nie sprzyja refleksji i zatrzymaniu się, czego wydarzenia kulturalne na pewno wymagają.

Niepokojący jest drugi wskaźnik – brak zainteresowania. Niestety, nasze badania pokazują, że z roku na rok rośnie liczba osób, które deklarują brak zainteresowania kulturą i nie wstydzą się do tego przyznać – dodaje dr Adam Czarnecki.

Zainteresowanie kulturą deklarują najczęściej kobiety, natomiast najmniej zainteresowane wydarzeniami kulturalnymi są osoby w wieku 15–24 lata oraz 35–44 lata. Najwyższy odsetek osób zainteresowanych kulturą notowany jest wśród respondentów z wyższym wykształceniem – 42% oraz mieszkańców dużych miast – 36%.

Głównym źródłem informacji na temat wydarzeń kulturalnych dla respondentów  są reklamy telewizyjne (34%), portale internetowe (21%) oraz rodzina i znajomi (17%). Jednocześnie 74% Polaków uważa, że ma małą lub bardzo małą wiedzę na temat wydarzeń kulturalnych, zaś zaledwie 4% ocenia swoją wiedzę na ten temat wysoko lub bardzo wysoko.

Informacja o badaniu:

Sponsoring Monitor to badanie przeprowadzane cyklicznie od 11 lat przez ARC Rynek i Opinia. Badanie „Sponsoring Monitor 2011/2012” zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1814 mieszkańców Polski w wieku 15–65 lat.

Źródło tekstu: ARC Rynek i Opinia

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.