
Choć największym zainteresowaniem inwestorów z Azji cieszą się ich rodzime produkcje, wiele światowych galerii i domów aukcyjnych usilnie dąży do tego, aby przekonać azjatyckich inwestorów do sztuki z zachodniej części globu. Największe londyńskie, nowojorskie oraz paryskie galerie otwierają filie na wschodzie, by promować swoich artystów – jak dotąd efekt jest mało satysfakcjonujący, aczkolwiek zauważa się poprawę. W roku 2011 głównymi beneficjentami inwestorów-kolekcjonerów z Azji byli ich lokalni twórcy. Czy trend ten ma szansę wkrótce się zmienić?
Mimo, że popyt kolekcjonerów z Azji na dzieła współczesne w roku ubiegłym odnotował aż 36-procentowy wzrost, należy zauważyć, że pierwsze 529 najlepiej sprzedanych pozycji to dzieła rodzimych twórców. Sztuka lokalna stanowi bowiem dla kolekcjonerów z Azji najlepszą gwarancję zysku. Popyt na produkcję lokalną jest bowiem od wielu lat wszechobecnym trendem na azjatyckich rynkach.
530 pozycja na liście najlepiej sprzedanych obrazów w 2011 wydaje się być mało satysfakcjonująca dla współczesnego artysty. Jednak tu sprawa wygląda inaczej. Zważywszy, że azjatyccy kolekcjonerzy traktują światowy rynek sztuki jako alternatywę dla swojej własnej produkcji, pozycja ta nie powinna wydawać się niczym zaskakującym.
Najbardziej cenionym zachodnim artystą współczesnym na azjatyckim rynku sztuki jest w tej chwili Marc Quinn – powszechnie znany ze swoich monumentalnych rzeźb światowej klasy modelki Kate Moss, które w 2011 roku dały mu aż cztery rekordy aukcyjne. Obraz artysty – ‘Strawberry Morning’, sprzedany na aukcji w Centrum Aukcyjnym w Seulu za 202,400 dolarów pozostawił resztę współczesnych artystów, którzy zdołali odznaczyć się na rynku azjatyckim, daleko w tyle. Poniższa tabelka przedstawia artystów, którzy uplasowali się pod względem sprzedaży swoich prac na azjatyckim rynku sztuki, po ich czołowym reprezentancie – Marcu Quinn’ie.
Źródło: artprice
Wśród współczesnych artystów, którzy przekonali do swoich prac azjatyckich kolekcjonerów, znaleźli się, m.in. Sarah Morris – artystka poruszająca w swojej twórczości głownie problematykę miejskiego otoczenia. Praca Morris – ‘Chaser’ [Origami], osiągnęła na aukcji w Seulu cenę 74,800 dolarów dając artystce rekord cenowy za prace z cyklu ‘Origami’.
Jako trzeci w rankingu uplasował się Julian Opie, uważany za drugiego najbardziej cenionego na rynku azjatyckim współczesnego artystę zachodniego zaraz po Marcu Quinnie. Inwestorzy z Azji przyczynili się do czwartego rekordu cenowego uzyskanego przez Opie w 2011 roku. Obraz autorstwa Opie ‘Ruth walking In Jeans’ osiągnął kwotę 70,675 dolarów. Artysta cieszy się sporym uznaniem ze strony azjatyckich pasjonatów sztuki od momentu, kiedy jego prace pojawiły się w 2009 roku w znanej galerii sztuki Kukje Gallery, a następnie galeria poświęciła całe swoje stanowisko podczas Targów Sztuki KIAF właśnie pracom Morrisa. Wyróżnienie to pozwoliło artyście zaistnieć na azjatyckim rynku sztuki oraz ugruntować swoją pozycję.
Pozostali artyści, którzy zainteresowali swoim dorobkiem inwestorów ze wschodu, to: przedstawiciel Niemiec – Ralph Fleck, amerykański artysta – Robert Longo, artysta z Włoch – Filippo Sciascia oraz współczesny artysta ze Szwecji – Richard Winkler.
Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora i Wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.
Oprac. Paulina Pajączkowska
Portal Rynek-Sztuki.pl