szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Jak dobierać ramę do obrazu?

23.03.2012

Dla początkujących

Dobierając ramę do obrazu, który będzie zdobił naszą ścianę, musimy zdać sobie sprawę z tego, że to, co znajduje się wokół obrazu jest w równym stopniu ważne, jak sam obraz. Mając do wyboru niezliczone style i wzory, łatwo ulec temu, co aktualnie modne, temu co najbardziej przykuwa nasze spojrzenie lub też zwyczajnie nam się podoba. Jednak nie tędy droga.

Decydując się na konkretny rodzaj ramy powinniśmy wziąć pod uwagę trzy aspekty. Po pierwsze, rama powinna korespondować ze stylem obrazu nie odwracając od niego uwagi. Po drugie, musimy mieć pewność, że rama nie gryzie się z wystrojem wnętrza, w którym ma zawisnąć obraz. Po trzecie, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy rzeczywiście nasz obraz wymaga tradycyjnej ramy.

Jak dopasować ramę do stylu obrazu?

Pamiętając o tym, że obraz zajmie miejsce na naszej ścianie na okres dłuższy niż miesiąc lub dwa, odbiór samego obrazu będzie w dużym stopniu uzależniony od tego, w jakiej oprawie go zaprezentujemy. Mając to na uwadze, postarajmy się o ramę, która nie wygra, pod względem atrakcyjności, z naszym jedynym w swoim rodzaju obrazem.

Ponadto, należy wystrzegać się ram, które za bardzo przypominają obraz zwyczajnie się z nim zlewając. Rama ma stanowić zbalansowany kontrast  dla obrazu, ma wydobyć z niego to, co najlepsze jednocześnie podkreślając jego oryginalność. Właściwy kontrast pomiędzy ramą a obrazem odseparuje nasze dzieło od reszty wystroju naszego wnętrza czyniąc je jeszcze bardziej wyjątkowym.

Jeżeli decydujemy się na ramę w kolorze, jego wybór powinien być przez nas dokładnie przemyślany. Najczęściej popełnianym błędem podczas zakupu ramy do obrazu jest dążenie do kolorystycznej synchronizacji  kolorów ramy oraz obrazu w celu uzyskania jednolitej całości. Efekt takiego działania nigdy nie będzie idealny. Nie ma takiej możliwości, aby w sposób perfekcyjny dobrać pozornie takie same barwy. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc w tej sytuacji dobór kolorów uzupełniających się nawzajem.

 Jeżeli nie jesteśmy pewni czy powinniśmy zdecydować się na kolor jaśniejszy czy ciemniejszy, zawsze bezpieczniejszym posunięciem będzie lekka powściągliwość w postaci wyboru barw mniej rzucających się w oczy.

Bardzo często zdarza nam się przeoczyć fakt, że to właśnie styl obrazu dyktuje nam bezpośrednio to, na jaką ramę powinniśmy się zdecydować. Jeżeli mamy do czynienia z obrazem abstrakcyjnym lub nowoczesnym, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup prostej, geometrycznej ramy bez zbędnych zdobień. Tutaj można sobie pozwolić również na nieco grubszą ramę, jeżeli prosta, czarna rama nie zaspokaja naszej estetyki. Należy się tu kierować głównie swoją logiką i wyczuciem dobrego smaku. Nikt nie oprawia awangardowego obrazu w ciężką klasyczną ramę ze żłobieniami, ani też nie decyduje się na wąską połyskującą ramę nowoczesną posiadając w swej kolekcji obraz malarza wywodzącego się ze szkoły holenderskiej.

Krajobrazy i portrety aż proszą się o tradycyjne ramy. Tutaj możemy pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa w postaci złoceń oraz zdobień. Bogato zdobione, złote ramy przypisane są natomiast portretom ważnych osobistości oraz krajobrazom batalistycznym.

Wystrój wnętrza a rama obrazu

Większość galerii wystawiających w swoich wnętrzach obrazy, decyduje się na uboższe w stylu i kolorze ramy. Dzieje się tak, aby rama nie odwracała uwagi od obrazu, który przecież powinien grać w tym duecie pierwsze skrzypce. Dlatego też, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, co w naszym odczuciu ma być ważniejsze: obraz czy rama?

Jeżeli obraz stanowi tylko i wyłącznie jeden z  elementów wystroju  wnętrza i nie zależy nam na nadmiernym eksponowaniu go, możemy wówczas pozwolić na to, by rama i obraz zlały się z całością. Wychodząc jednak z założenia, że obraz kupuje się po to, aby uświetniał naszą przestrzeń domową, warto zapoznać się z pewnymi zasadami.

Przede wszystkim, należy wziąć pod uwagę kolor ścian. Dobrze dobrana rama, ani nie przytłacza swoim stylem pozostałych elementów wnętrza, ani też nie zlewa się z kolorystyką ścian. Na ciemnych ścianach doskonale prezentuje się rama bogata w ornamenty i zdobienia. Dobrze sprawdza się ona również we wnętrzach tradycyjnych. Ściany jasne to dobre tło dla nieco skromniejszych w swojej formie ram.

Czy rama zawsze jest niezbędna?

Jedynym rodzajem obrazu, który rzeczywiście wymaga ramy jest portret. Pozostałe świetnie prezentują się bez ramy, oczywiście w zależności od tego, w jaki sposób zostały wykonane.  W przypadku obrazów na płótnie teoria ‘im mniej, tym lepiej’ sprawdza się doskonale. Brak ramy wydobędzie z obrazu namalowanego na płótnie całe jego piękno, a przecież właśnie na tym najbardziej nam zależy…

Poniżej parę praktycznych rad, które warto wziąć pod uwagę dobierając ramę do obrazu:

  • małych rozmiarów obrazy lepiej prezentują się w szerokich ramach, które optycznie zwiększają ich powierzchnię,
  • obrazy w ciepłych kolorach wymagają ram w ciepłej tonacji, natomiast obrazy o zimnych barwach powinny być łączone z ramami w zimnych odcieniach,
  • jeżeli obraz składa się z prostych elementów, np. linii, rama nie powinna odbiegać od jego prostoty,
  • rama wykonana z naturalnego drewna sprawdzi się w przypadku większości obrazów,
  • kolor ramy powinien być o pół tonu jaśniejszy bądź ciemniejszy od koloru przewodniego na obrazie lub nawiązywać do jednego z kolorów drugorzędnych występujących na obrazie.

 Oprac. Paulina Pajączkowska

Portal Rynek-Sztuki.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

2 komentarzy do “Jak dobierać ramę do obrazu?”

  1. Antek

    Fajny artykuł, zwłaszcza te praktyczne porady na końcu – niby każdy o tym wie ale w praktyce różnie to wychodzi. W rewanżu podsyłam co nieco o oprawach z passe partout fotogaleria.info.pl/oprawa-fotografii-w-passe-partout/

  2. Renata

    Podano bardzo profesjonalne porady jak wybrać ramę do obrazu. Dodałabym jeszcze, że warto rozważyć kolor ramy, który będzie delikatnie nawiązywał do nie dominującego koloru występującego w kompozycji obrazu. Kolor ramki powinien być stonowany (srebro szczotkowane lub satyna) i nie powinien wprowadzać kolejnego koloru, który „podbije” kolorystycznie obraz. Profil ramy nie powinien być zbyt masywny i nie powinien dominować nad oprawianym obrazem. Do nowoczesnych prac idealnym rozwiązaniem są ramki pływające „floater frames” , które widziałam ostatnio w wwww.oprawanorland.pl Jest to idealna, minimalistyczna oprawa do obrazów olejnych. Ta oprawa daje 7 mm czarny dystans między ramką a blejtramem daje uczucie lekkości i obraz jest jakby zawieszony w tym delikatnym zamknięciu. Polecam ramki pływające

Skomentuj Antek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.