szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

Muzeum Otwarte: Konfrontacje. Historia dizajnu

16.04.2012

Magazyn

Źródło: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Źródło: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu Konfrontacje pt. „Jak to robimy na peryferiach?”

Powstały w Wielkiej Brytanii Arts & Crafts Movement dotarł w 2 poł. XIX wieku do wielu krajów, tak w Europie, jak w Ameryce. Wszędzie tam spotkał się z ogromnym zainteresowaniem, czemu sprzyjała jego otwarta formuła – w zależności od lokalnych problemów można było wybrać sobie z niego do realizacji te cele, które uznawano za najważniejsze. Mogły one mieć charakter artystyczny, narodowy, społeczny, ekonomiczny lub związany z modelem produkcji. Jednym z najważniejszych celów okazało się zwrócenie uwagi na wartości lokalnej sztuki i wytwórczości.

W ówczesnym świecie, zdominowanym przez artystyczny dyktat Francji (Walter Benjamin nazwał Paryż „stolicą XIX wieku“), oznaczało to przyznanie wyższej rangi kulturom peryferyjnym, traktowanym dotychczas jako prowincjonalne. W krajach takich, jak Finlandia, Norwegia, Szwecja, Węgry, Słowacja czy Polska, Ruch Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł okazał się ważnym czynnikiem wspierającym kształtowanie tożsamości kulturowej, zarówno o charakterze regionalnym, jak narodowym.

Jak więc robiliśmy to na peryferiach?

W spotkaniu udział wezmą Kerstin Wickman i Andrzej Szczerski, którzy wygłoszą następujące wykłady:

– dr hab. Andrzej Szczerski: „W poszukiwaniu polskiego stylu narodowego – działalność Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana”.

– prof. Kerstin Wickman: “The construction of a Swedish identity round the year 1900 [The Swedish Society of Crafts and Design (Svenska Slöjdföreningen), The Friends of Handicraft, The Society of Home Craft and the Technical School (Konstfack)]”.

Kerstin Wickman – profesor teorii i historii dizajnu. Wykłada m.in. w Konstfack (University College of Arts, Crafts and Design) w Sztokholmie i na wielu innych uniwersytetach i w kolegiach w Szwecji. Wybitna znawczyni szwedzkiego wzornictwa i rzemiosła. Jej teksty ukazywały się w wielu międzynarodowych i szwedzkich magazynach poświęconych dizajnowi, była redaktorka Form Magazine. Autorka wielu publikacji na temat wzornictwa i rzemiosła. W chwili obecnej pracuje nad nową książką o szwedzkim wzornictwie przemysłowym w latach 1960-1990.

Andrzej Szczerski – historyk i krytyk sztuki, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki UJ. Wykładał także na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie (2003) i na Uniwersytecie St Andrews w Wielkiej Brytanii (2004). Od 2009 roku Prezes Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Autor publikacji poświęconych sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, w tym książek Wzorce tożsamości. Recepcja sztuki brytyjskiej w Europie Środkowej około roku 1900 (Kraków 2002), Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1918-1939 (Łódź 2010).

Źródło: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.