Prawdziwym zaskoczeniem dla mieszkańców Ukty, była identyfikacja obrazu pt. „Opłakiwanie Chrystusa”, który od roku 1864 zdobił ołtarz kościółka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego. Dzieło, które przetrwało w jego wnętrzu dwie wojny, niespodziewanie okazało się być pracą, jaka wyszła z pod pędzla Giorlamo Muziano, włoskiego malarza żyjącego i tworzącego w XVI wieku.
Obraz od lat poszukiwany był międzynarodowym listem gończym, jednak wierni odwiedzający świątynię w Ukcie, nie uważali go za skarb. Dopiero jeden z głównych działaczy Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Krajobrazu Mazur Sadyba, Krzysztof Worobiec, zainteresował się historią dzieła.
Klucząc pośród jego zawiłej dokumentacji, mężczyzna natknął się na wiele błędów dotyczących identyfikacji pracy. Dodatkowo żaden z wojewódzkich konserwatorów zabytków, nigdy nie podjął się próby odkrycia jej historii. Szef Sadyby, postanowił nie dawać za wygraną. Po wielu analizach i wizytach, jakie odbył we włoskich świątyniach i ośrodkach wystawienniczych, udało mu się zauważyć niezwykłe podobieństwo w stylistyce tamtejszych dzieł, do tego pochodzącego z Ukty.
W oficjalnych dokumentach obrazu figurowało nazwisko „Muzian”, który przypuszczalnie miał być jego autorem. W trakcie swoich badań, Krzysztof Worobiec trafił na postać malarza Giorlamo Muziano, którego tożsamość natychmiast skojarzył z zapisem widniejącym w archiwum.
Jakim jednak cudem, obraz artysty, którego dzieła można obecnie podziwiać w muzach na całym świecie, znalazł się w naszej rodzimej Ukcie? Otóż, ustalono, że płótno było prezentem króla Wilhelma I, który podarował go w depozycie parafii na terenie ówczesnych Prus. Po II wojnie światowej naród niemiecki upomniał się o dzieło, jednak miejsce jego pobytu okazało się wielką niewiadomą.
Dzieło autorstwa Muziano natychmiast oddano do renowacji, dzięki której potwierdzono wiek powstania płótna. Obraz, na którym widnieje scena opłakiwania Chrystusa przed złożeniem do grobu, okazał się więc być skarbem na skalę międzynarodową, zwłaszcza, że sam Michał Anioł określił jego autora, jako jednego z największych artystów XVI wieku.
Oprac. Olga Pisklewicz
Portal Rynek-Sztuki.pl