Od 20 do 26 kwietnia w paryskim Palais de Tokyo, odnowionym centrum promującym sztukę współczesną, można oglądać szereg wystaw poświęconych aspektom przestrzeni publicznej. Zamysł Triennale 2012, dotyczy także zmieniania miejsc, przemieszczania się, oraz otoczenia w sensie zarówno lokalnym, jak i globalnym.
W wydarzeniu pt. „Intense Proximite” („Intensywna bliskość”) bierze udział około 120 artystów, badaczy, teoretyków oraz antropologów. Wśród nich odnajdziemy jednych z największych francuskich etnografów i antropologów XX wieku, takich jak: Claude Levi-Strauss, Marcel Mauss, Michel Leiris czy Marcel Griaule.
Oprócz Palais de Tokyo, do paryskiego projektu zostało zaangażowanych również 7 innych galerii, zaś wśród ponad setki twórców, jacy wystawiają w ich przestrzeniach swoje prace, możemy odnaleźć również cztery polskie nazwiska. Jak skomentowała kuratorka wydarzenia; podczas przygotowań Triennale, nie można było pominąć polskich artystów i instytucji artystycznych. Swój wybór tłumaczy natomiast specyficzną problematyką, jaka pojawia się w ich twórczości: stosunek do ciała, relacja człowieka z przestrzenią publiczną, człowiek i jego ciało wykorzystywane w społeczeństwie jako medium.
Ewa Partum, Teresa Tyszkiewicz, Konrad Smoleński i Aneta Grzeszykowska, polscy uczestnicy trzeciej edycjitriennale sztuki współczesnej w Paryżu, zaskakują więc widza swoimi niezwykłymi dziełami. Występ Konrada Smoleńskiego, który polegał na zaprezentowaniu performansu pt. „BNNT Sound Bombing”, zawładnął paryskimi ulicami i jesnocześnie 19 kwietnia otworzył całą wystawę. Artysta, wraz z czwórką swoich przyjaciół jeździł po stolicy Francji samochodem z pokaźną przyczepą, w której wnętrzu trwał energetyczny koncert. Ponad to Smoleński wystawia na La Triennale film „Energy Hunters”.
Ewa Partum, jedna z najważniejszych artystek promujących sztukę feministyczną prezentuje cykl fotomontaży pt. „Samoidentyfikacja”. Na fotografiach Partum przechadza się nago po Warszawie, na tle szarego, zmęczonego tłumu. Teresa Tyszkiewicz natomiast, która od lat mieszka w Paryżu, zaprasza do obejrzenia dwóch filmów pt. „Dzień po dniu”, który został nakręcony w jej warszawskim mieszkaniu oraz „Ziarno”, jaki ukazuje rodzinny dom Tyszkiewicz w Ciechanowie. Ostatnia z wymienionych wcześniej artystek, Aneta Grzeszykowska pojechała na Triennale również z filmem. Video nosi tytuł „Ból głowy” i ukazuje kobiece ciało, które „w kawałkach” lewituje wśród czarnej przestrzeni.
Współorganizatorem wydarzenia jest Instytut Adama Mickiewicza, zaś wszystkie wystawy będzie można podziwiać od 20 kwietnia do 26 sierpnia 2012 roku.
Źródło: latriennale.org
Oprac. Olga Pisklewicz
Portal Rynek-Sztuki.pl