szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Instalacja Julity Wójcik: kwiecista „Tęcza” nad Warszawą

12.06.2012

Magazyn

fot. Instytut Adama Mickiewicza

fot. Instytut Adama Mickiewicza

Instalacja Julity Wójcik to już trzecia „Tęcza” w jej dorobku. Pierwszą artystka zbudowała w sierpniu 2010 roku, podczas pobytu w Domu Pracy Twórczej w Wigrach. Stalowo-kwiatowa konstrukcja podpierała mury tamtejszego klasztoru kamedułów, które zaczęły się osypywać z powodu źle wykonanych prac archeologicznych.

Druga „Tęcza” gościła jesienią 2011 roku w Brukseli na placu przed Parlamentem Europejskim. Instalacja Julity Wójcik była częścią projektu artystycznego „Fossils and Gardens”, odbywającego się z okazji pierwszej polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Nowa „Tęcza” była dużo większa od poprzedniczki: miała 9 metrów wysokości i 26 metrów rozpiętości, składało się na nią 8 ton stali i ponad 16 tysięcy sztucznych kwiatów.

By wykonać tak ogromne dzieło Julita Wójcik powołała latem 2011 roku Spółdzielnię Rękodzieła Artystycznego „Tęcza”. Przez tydzień w mieszkaniu na ostatnim piętrze bloku w Sopocie grupa ochotników nadziewała sztuczne kwiaty na druciki. Te następnie przymocowywano do ogrodowej siatki na metalowej konstrukcji tworzącej łuk, przygotowanej przez firmę produkującą kosy. Gotowe moduły zostały przetransportowane do Brukseli i na miejscu zmontowane w całość.

Teraz instalacja z Brukseli dotarła do Warszawy i zostanie tu całe lato. Trzy tysiące kwiatów trzeba było dorobić – w Belgii cieszyły się tak dużą popularnością, że wiele osób chciało zabrać jakiś ze sobą. W lutym tego roku w warszawskiej Zachęcie, podczas organizowanych przez Instytut Adama Mickiewicza warsztatów „Kultura w czasach Prezydencji”, blisko tysiąc wolontariuszy przygotowało z artystką nowe kwiaty do „Tęczy”.

Przesłanie tej pracy jest radosne i pełne optymizmu. Wójcik odwołuje się do długiej tradycji pozytywnych skojarzeń wiązanych tęczą jako uniwersalnym symbolem przymierza, miłości, pokoju, nadziei, ale też – we współczesnym świecie – ruchów emancypacji mniejszości seksualnych.

Zdaniem artystki podobna instalacja pasuje na każdą okazję. Ma być piękna i radosna; nie ważne czy jej prezentacja równoległa jest z otwarciem Euro 2012 czy świętem Bożego Ciała. Jest to znak absolutnie neutralny, niezaangażowany politycznie czy społecznie. Ma po prostu cieszyć oko i budzić pozytywne skojarzenia.

Olga Wysocka podkreślała, że lokalizacja „Tęczy” na placu Zbawiciela nie jest przypadkowa.  Łuk instalacji ma przede wszystkim komponować się z łukami arkad oraz półkolistym układem budynków, które otaczają plac Zbawiciela.  „Tęczę” w Warszawie można oglądać od 8 czerwca do 9 września 2012.

Źródło: informacje prasowe

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.