szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Zmienne. Stałe. Błądzące. AC / DC / IT

28.06.2012

Magazyn

Źródło: Muzeum Narodowe Wrocław

Źródło: Centrum Sztuki WRO

Wystawa Zmienne-Stałe-Błądzące. AC / DC / IT kontynuuje cykl prezentacji ukazujących kolejne stadia rozwoju sztuki mediów i jej historyczne osiągnięcia, przygotowywanych przez Centrum Sztuki WRO z okazji 50-lecia sztuki elektronicznej.

Po Krótkiej historii instalacji wideo, jej „dalszą historię” będzie można poznawać między innymi dzięki rozwiązaniom pozwalającym na bezpośrednie oddziaływanie widzów na obiekty wystawy przy użyciu sieci, smartfonów i tabletów. Wystawę tworzą oryginalne dzieła oraz instalacje dedykowane wielkim artystom video-artu– stworzone przez zespół WRO współczesne odtworzenia najbardziej charakterystycznych cech i form znajdowanych w pracach tych twórców, którzy jako pierwsi kształtowali nowy język elektronicznej sztuki.

Obok przygotowanych współcześnie przez WRO i nowatorsko ujętych w najnowszych instalacjach przez Pawła Janickiego, Bartosza Koniecznego i Michała Szotę nawiązań do klasycznych dzieł Bruce’a Naumana, Paula Sharitsa, Zygmunta Rytki, czy multimedialnych zestawień performansu Nam June Paika z pracami Józefa Robakowskiego i Witkacego we wspólnym „portrecie wielokrotnym”, widzowie będą mieć możliwość poznania oryginalnych współczesnych dzieł Niklasa Roy’a, Justyny Misiuk i Janet Merewether.

Dopełniające ekspozycję bogate materiały dokumentalne, unikatowe zapisy video-art i realizacje dokumentujące najważniejsze dzieła sztuki, obiekty i instalacje z całego świata, można przeglądać w interaktywny sposób, dzięki autorskim systemom prezentacji opartym o urządzenia stworzone pierwotnie z myślą o grach komputerowych.

Rozwój technologii daje awangardowym twórcom nowe możliwości, ale też nieustannie stawia nowe wyzwania, związane z ich artystycznym, niestandardowym wykorzystaniem, czy użyciem i umiejscowieniem medium poza jego pierwotnym kontekstem. Od czasu, gdy Nam June Paik rozpoczął erę sztuki elektronicznej, prezentując podczas swojej pierwszej indywidualnej wystawy odbiorniki telewizyjne jako dzieła sztuki, dając przy tym widzom możliwość swobodnej ingerencji w odbierany przez nie audiowizualny sygnał, mija dopiero 50 lat.

W tym relatywnie krótkim czasie rozwój technologii oraz możliwości przenośnych narzędzi komunikacji diametralnie zmieniały zarówno sposób myślenia o świecie, jak i modele partycypacji w kulturze. Wynalezienie i upowszechnienie się technologii wideo i komputerów osobistych wyznaczało w tym czasie rytm modernistycznych, postmodernistycznych, a następnie postmedialnych przemian kultury i sztuki, w ich podróży po, by użyć określenia Paika, electronic superhighway. Fascynując poręcznością i bezpośredniością użycia, rozpoczęły one rewolucyjne przemiany funkcjonowania obrazu w kulturze współczesnej, która dzięki niemu odkryła, zarejestrowała i upowszechniła swoje nowe oblicze.

Ukazując historyczny rozwój dziedziny, wystawa ma też istotny aspekt antropologiczny i kulturoznawczy – poprzez dzieła sztuki, jak i użyte w nich obiekty kultury materialnej, ukazuje modernizacyjne dążenia, aspiracje leżące u podstaw wizji nowoczesnych społeczeństw opartych na swobodnej komunikacji.

Ze względu na edukacyjny charakter wystawa nie zakłada limitu wieku odwiedzających.

Zmienne. Stałe. Błądzące. AC / DC / IT

Dalsza historia instalacji wideo
Centrum Sztuki WRO / WRO Art Center, Wrocław
Źródło: Centrum Sztuki WRO / WRO Art Center

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017