W XXI wieku nie trzeba już zakładać własnej galerii sztuki w konkretnym miejscu. Obecnie możliwości sprzedaży sztuki daje w również Internet. Coraz popularniejsze staje się zakładanie stron oferujących kupno rozmaitych obiektów sztuki użytkowej, malarstwa czy rzeźby.
Popularne są zarówno galerie, jak i aukcje odbywające się w sieci. Te pierwsze oferują sprzedaż po określonej cenie. Taki typ sprzedaży oferują między innymi Galeria Sztuki Współczesnej Pepiniera (zajmująca się współczesnym malarstwem), Galeria Artpower (artyści młodego oraz średniego pokolenia) oraz Galeria Piwnica (reprodukcje znanych dzieł oraz młodzi twórcy). Licytacje przeprowadzane za pośrednictwem nowego medium stały się popularne w Polsce za sprawą portali, które oprócz publikowania treści na temat rynku sztuki w Polsce, sam zajmują się sprzedażą.
Ta metoda posiada oczywiście swoje plusy i minusy. Do tych pierwszych z pewnością można zaliczyć obcięcie kosztów związanych z wynajęciem (kupnem) lokalu, jego utrzymywaniem oraz zatrudnianiem większej liczby pracowników. Formalności związane z założeniem oraz funkcjonowaniem tego typu działalności również są mniej skomplikowane i kłopotliwe. Natomiast klient może wygodnie w domu przeglądać ofertę galerii. Sam akt kupna również nie sprawia mu problemu.
Z drugiej strony, kontrahent nie ma w takiej sytuacji możliwości zetknięcia się z dziełem „na żywo”, oswojenia się z nim. Nie może go zobaczyć „bezpośrednio”, przez co obdarza je mniejszym zainteresowaniem. Nie ma również kontaktu ze sprzedającym „face to face”. Poza tym, ludzie bardziej przywiązują się do marki, z którą mogą się utożsamić, a wirtualne medium to zdecydowanie utrudnia.
Internet oferuje coraz to nowsze środki ułatwiające poruszanie się po współczesnym rynku sztuki. Mogą one okazać się bardzo efektywne, jeśli ktoś potrafi się nimi posłużyć we właściwy sposób. Jednak dla niektórych nic nie zastąpi wizyty w klasycznej galerii sztuki i kontemplacji wiszących w niej dzieł.
Portal RynekiSztuka.pl