Współcześnie cyfryzacja sztuk pięknych nie dziwi już nikogo. Skąd jednak wziął się pomysł na wykorzystywanie elektroniki w kunsztach artystycznych? Kto był pionierem podobnych rozwiązań? Na te pytania stara się odpowiedzieć ZKM Muzeum Sztuki Współczesnej w niemieckim Karlsruhe.
W ZKM | Muzeum Sztuki Współczesnej otwarto trzy wystawy prezentujące różne postawy artystycznyczne. Mimo wyraźnych różnic, ekspozycje posiadają jednak wiele cech wspólnych, które jedynie na pierwszy rzut oka zdają się być trudne do dostrzeżenia.
Wystawa składa się głównie z obiektów stworzonych przez Ivana Faktora i Józefa Robakowskiego. To właśnie ich można nazwać pierwszymi, którzy stanęli na wysokości zadania i dzięki awangardowym rozwiązaniom z łatwością zaangażowali technologie multimedialne w sztukę współczesną. Twórczość Robakowskiego sięga głównie tradycji polskiej awangardy międzywojennej. Jest to artysta multimedialny, fotograf, autor filmów, obrazów, instalacji, cyklów fotografii, projektów konceptualnych i działań akcyjnych. Faktor natomiast, to jeden z najbardziej znanych artystów chorwackich, który z powodzeniem potrafi przeplatać tradycje z nowoczesnymi rozwiązaniami w sztuce. Jego domeną są filmy eksperymentalne, fotografia, wideo i wideo-instalacje.
Prace obu twórców będą do wglądu publiczności aż do 19 sierpnia. Placówka ZKM Muzeum Sztuki Współczesnej, dzięki podobnej wystawie pragnie zwrócić uwagę postęp multimedialny, jaki wiele lat temu można było odnotować w Europie Wschodniej. Jak twierdzą organizatorzy wystawy, większość miłośników sztuki sądzi, że pierwsze techno-awangardowe pomysły zostały zaaranżowane w pracach artystów pochodzących z Europy Zachodniej i Ameryki Północnej. Pogląd ten jest błędny. Niemal wszystkie fundacje stworzone na rzecz rozwoju obrazu i dźwięku, powstały na Wschodzie.
Kolejnym artystystą, którego prace wypełniają przestrzeń niemieckiego centrum wystawienniczego jest Bernhard Sandfort. Artysta oprócz świetnych rysunków oraz prac malarskich, zasłynął z otwarcia niezwykle innowacyjnej „Produzentengalerie” w Niemczech. Ponadto jego wirtualne “Museum der Fragen”(Muzeum Pytań), którego ideą jest udzielanie odpowiedzi na pytania odnoszące się do sztuki, nauki i polityki, otwarte w 1977 roku, funkcjonuje po dziś dzień. Artysta przyczynił się do powstania wielu nieznanych wcześniej dróg eksploracji dóbr kultury. To zdaniem licznych krytyków, czyni go jednym z najbardziej wpływowych artystów 20 wieku.
Źródło: ZKM | Muzeum Sztuki Współczesnej
Oprac. Olga Pisklewicz