szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
AM warsztaty

Zaginiony obraz z kolekcji Wielkiego Króla Prus powraca do Poczdamu

10.07.2012

Magazyn

Barokowy obraz przedstawiający zamordowanego Jana Chrzciciela, który niegdyś należał do Fryderyka, Wielkiego Króla Prus, powróci do Poczdamu po prawie 70 latach, po tym jak jeden z oficerów Armii Czerwonej ukradł dzieło z pałacu położonego niedaleko Berlina.

Beheading of St John, Baptist Peter Paul Rubens, Źródło: Pałac Sanssouci

Beheading of St John, Baptist Peter Paul Rubens, Źródło: Pałac Sanssouci

Obraz jest kopią dzieła pędzlaPetera Paula Rubensa, jakie pochodzi z lat 1609-16010. Oba płótna przedstawiają zamordowanego Jana Chrzciciela wraz z morderczynią Salome i jej sługami. Ambasador USA w Niemczech Philip D. Murphy, ma uroczyście zwrócić dzieło podczas ceremonii organizowanej w Pałacu Sanssouci w Poczdamie, dnia 11 lipca.

Po II wojnie światowej obraz zniknął w Związku Radzieckim i dopiero teraz udało się ustalić miejsce jego pobytu. Pewien prywatny kolekcjoner zaoferował dzieło na aukcji w USA, jednak płótno szybko zostało zidentyfikowane przy pomocy Rejestru Dzieł Zaginionych. Jego właściciel zgodził się na zwrot.

Jak komentuje dyrektor Fundacji Pruskich Zamków i Ogrodów, Hartmut Dorgerloh, odkrycie to, wypełnia kolejną lukę w smutnej historii zaginionych dzieł, pochodzących z kolekcji królewskiej. Spośród 159 obrazów, jakie ozdabiały swego czasu galerię Fryderyka, wciąż brakuje 89. Co więcej, jak twierdzi komisja fundacyjna, wszystkich zaginionych dzieł po II wojnie światowej, które niegdyś wisiały na ścianach Pałacu Sanssouci i jemu podobnych, może być nawet 4 tysiące.

Odkrycie obrazu, to również nie lada gratka dla miłośników malarstwa Petera Paula Rubensa – oryginalne płótno zostało bowiem utracone. Jak twierdzą pracownicy fundacji, istnieją jeszcze dwie inne kopie obrazu, znajdujące się w Dreźnie i w Wielkiej Brytanii. Trzecia, niedawno odnaleziona, wisiała pośród eksponatów należących do Fryderyka Wielkiego od 1764 roku, co czyni ją jedną z najważniejszych części oryginalnej królewskiej kolekcji.

Źródło: nytimes

Oprac. Olga Pisklewicz

Portal RynekiSztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: