szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Atrybucja dzieł sztuki dawnej

11.07.2012

Magazyn

Sklep rynekisztuka

Dzięki romantyzmowi, od XIX wieku panował w Europie, powstało przekonanie, że artysta stanowi bardzo ważny „komponent” swojej sztuki. Wtedy właśnie zaczął się kult indywidualizmu.

Wcześniej, szczególnie w wiekach średnich, nazwisko twórcy zazwyczaj nie miało takiego znaczenia. Zwłaszcza w średniowieczu, dzieła często nie były przypisywane konkretnym autorom, ponieważ powstawały „ku chwale Boga” i nie liczyło się kto je stworzył. Tradycja sygnowania dzieła sięga dopiero czasów renesansu, a i potem nie była to najbardziej popularna praktyka. Często również zdarzało się, że artysta sygnował dzieła swoich uczniów, tworzących tylko w jego pracowni.

Jednak na dzisiejszym rynku sztuki autorstwo okazuje się bardzo ważne. Istnieje szereg metod, które pomagają w jej rozpoznaniu, takich jak:

* analiza chemiczna

* analiza przekazów historycznych

* rozpoznawanie cech charakterystycznych dla artysty

* fizyczna struktura dzieła

Pomagają one zawężać poszukiwania do pewnych obszarów. I tak, jeżeli mimo usilnych prób, ekspert nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić kto stworzył daną pracę, pozostaje mu używać określeń, które w jakimś stopniu mogą powiedzieć odbiorcy coś o autorze. Najszerszą z nazw jest szkoła. Oznacza ona, że twórca działał na jakimś obszarze (np. szkoła paryska). Węższym określeniem jest „krąg”. Znaczy, że artysta działał w kręgu wpływów innego. Malarz mógł być również czyimś „uczniem” – zawęża to krąg poszukiwań do pracowni jednego artysty. Można również stwierdzić „autora nieznanego”.

Problem atrybucji często budzi wiele kontrowersji i problemów. Okazuje się, że bardzo łatwo można błędnie przypisać dzieło do danego autora, lub zbyt pochopnie odrzucić jako nieautentyczne. Znane są słynne przypadki jak „Mężczyzna w hełmie”, którego autorstwo przypisano Rembrandtowi, by potem okazało się, że to jednak nie jego praca.

Oprac. Sylwia Zabłocka

RynekiSztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.