Sofia Imber Contemporary Art Museum w Caracas przeżywa swego rodzaju święto. Po 9 latach poszukiwań, do ich zbiorów trafiło z powrotem płótno „Odaliska w czerwonych spodniach” pędzla Henriego Matisse’a.
W 1997 roku obraz został podmieniony na kopię przez nieznanych sprawców. Przez jakiś czas nie zorientowano się, że obiekt, jaki można było podziwiać w muzeum jest nieautentyczny. Wreszcie zauważono, że widniejąca na płótnie postać ma namalowany cień za lewą ręką, którego nie było w oryginale.
Aresztowanie oszustów zajęło władzom trochę czasu. Ostatecznie „Odaliskę…” znaleziono w hotelu w Miami. Złodzieje próbowali sprzedać płótno za 1,5 miliona dolarów… agentowi FBI. Oczywiście stanowi to bardzo niską cenę jak na dzieło tej klasy. Sprzedaż tak cennego obiektu na czarnym rynku zawsze łączy się ze skomplikowaną i starannie przygotowaną procedurą. Tym razem złodzieje okazali się być niespotykanie niedyskretni.
Podmiany dzieł sztuki to jeden z najbardziej skutecznych sposobów ich kradzieży. Przy dobrze wykonanej podróbce, na pierwszy rzut oka nie jest się w stanie określić czy dany obiekt jest autentyczny. Dopiero szczegółowe eksperckie badania mogą wykazać nierzadko oczywiste potknięcia oszustów. Temat związany z fałszowaniem dzieł sztuki eksploatuje nawet popkultura. Za przykład może chociażby posłużyć polski film „Vinci”, w którym to złodzieje próbują podmienić „Damę z łasiczką” w Muzeum Czartoryskich.
Źródło: Sofia Imber Contemporary Art Museum
Oprac. Sylwia Zabłocka
Portal RynekiSztuka.pl