szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

Słynny „Portret Mademoiselle Claus” zostaje w Wielkiej Brytanii

09.08.2012

Magazyn

Edouard Manet ‘Portret Mademoiselle Claus’, Źródło: culture.gov.uk

Edouard Manet ‘Portret Mademoiselle Claus’, Źródło: culture.gov.uk

Osiem miesięcy temu Ashmolean Muzeum w Oxfordzie, postanowiło zainicjować akcję, mającą na celu wykupienie XIX-wiecznego obrazu impresjonistycznego pędzla Edouarda Maneta. Zbiórka powiodła się i obraz pozostanie w zbiorach centrum wystawienniczego bez konieczności wywożenia go za granicę.

Słynny „Portrait of Mademoiselle Claus” w roku 2011 został tymczasowo zatrzymany w Wielkiej Brytanii przez Ministra Sztuki – Eda Vaizeya. Zakaz dotyczył wywozu dzieła za granicę kraju – tak cenne płótno miało bowiem zostać w zbiorach narodowych.

Minister Sztuki zakazując wywozu dzieła, jednocześnie pragnął, by zakupiły je rodzime instytucje publiczne, bądź osoby prywatne zamieszkujące Wielką Brytanię. Niestety, cena wywoławcza, którą ustanowiono, podcięła skrzydła zainteresowanym. 28 milionów funtów dla wielu okazało się zbyt wielkim wydatkiem.

Na szczęście po ośmiu miesiącach intensywnej kampanii, placówce Ashmolean Muzeum udało się zgromadzić 7,83 mln funtów na zakup „Portrait of Mademoiselle Claus” Édouarda Maneta. Nie musiała być to pełna suma, bowiem zgodnie z warunkami prywatnej sprzedaży, dzieło może zostać nabyte przez publiczne instytucje kultury za jedyne 27% wartości rynkowej.

Większość środków na zakup obrazu pochodzi z Heritage Lottery Fund – 5.9 milionów funtów, a także z funduszu The Art Fund. Kolejny milion uzyskano z bezpośrednich dotacji darowizny spółek, fundacji oraz od osób prywatnych. Teraz dzieło będzie mogło zdobić wnętrza Ashmolean Muzeum.

‘Portret Mademoiselle Claus’ powstał w 1868 roku w ramach procesu tworzenia innego słynnego obrazu pt. ‘Balkon’, który obecnie znajduje się w Musée d’Orsay w Paryżu. Warto wspomnieć, że w finalnej wersji pracy, Mademoiselle Claus, w przeciwieństwie do pierwotnego dzieła, namalowana została w pozycji stojącej. Znakomity obraz ‘Balkon’ przedstawia jednak cztery osoby. Oprócz wspomnianej skrzypaczki – Fanny Clause, zobaczyć można na nim także: siedzącą na krześle przy balustradzie balkonu późniejszą szwagierkę artysty – Berthe Morisot, malarza Antoine Guillemet oraz prawie niedostrzegalnegp syna Suzanne Leenhoff, która w roku 1863 została żoną Maneta.

Wyjątkowo piękny ‘Portret Mademoiselle Claus’ ostatni raz prezentowany był w National Gallery  w 1983 roku w ramach wystawy upamiętniającej  setną rocznicę śmierci Maneta. Pierwszego zakupu obrazu dokonał amerykański malarz mieszkający w Londynie – John Singer Sargent w 1884. Od tego czasu obraz nie przekroczył granic Wielkiej Brytanii. Teraz również tak się nie stanie.

Oprac. Olga Pisklewicz

Portal RynekiSztuka.pl


szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.