Osiem miesięcy temu Ashmolean Muzeum w Oxfordzie, postanowiło zainicjować akcję, mającą na celu wykupienie XIX-wiecznego obrazu impresjonistycznego pędzla Edouarda Maneta. Zbiórka powiodła się i obraz pozostanie w zbiorach centrum wystawienniczego bez konieczności wywożenia go za granicę.
Słynny „Portrait of Mademoiselle Claus” w roku 2011 został tymczasowo zatrzymany w Wielkiej Brytanii przez Ministra Sztuki – Eda Vaizeya. Zakaz dotyczył wywozu dzieła za granicę kraju – tak cenne płótno miało bowiem zostać w zbiorach narodowych.
Minister Sztuki zakazując wywozu dzieła, jednocześnie pragnął, by zakupiły je rodzime instytucje publiczne, bądź osoby prywatne zamieszkujące Wielką Brytanię. Niestety, cena wywoławcza, którą ustanowiono, podcięła skrzydła zainteresowanym. 28 milionów funtów dla wielu okazało się zbyt wielkim wydatkiem.
Na szczęście po ośmiu miesiącach intensywnej kampanii, placówce Ashmolean Muzeum udało się zgromadzić 7,83 mln funtów na zakup „Portrait of Mademoiselle Claus” Édouarda Maneta. Nie musiała być to pełna suma, bowiem zgodnie z warunkami prywatnej sprzedaży, dzieło może zostać nabyte przez publiczne instytucje kultury za jedyne 27% wartości rynkowej.
Większość środków na zakup obrazu pochodzi z Heritage Lottery Fund – 5.9 milionów funtów, a także z funduszu The Art Fund. Kolejny milion uzyskano z bezpośrednich dotacji darowizny spółek, fundacji oraz od osób prywatnych. Teraz dzieło będzie mogło zdobić wnętrza Ashmolean Muzeum.
‘Portret Mademoiselle Claus’ powstał w 1868 roku w ramach procesu tworzenia innego słynnego obrazu pt. ‘Balkon’, który obecnie znajduje się w Musée d’Orsay w Paryżu. Warto wspomnieć, że w finalnej wersji pracy, Mademoiselle Claus, w przeciwieństwie do pierwotnego dzieła, namalowana została w pozycji stojącej. Znakomity obraz ‘Balkon’ przedstawia jednak cztery osoby. Oprócz wspomnianej skrzypaczki – Fanny Clause, zobaczyć można na nim także: siedzącą na krześle przy balustradzie balkonu późniejszą szwagierkę artysty – Berthe Morisot, malarza Antoine Guillemet oraz prawie niedostrzegalnegp syna Suzanne Leenhoff, która w roku 1863 została żoną Maneta.
Wyjątkowo piękny ‘Portret Mademoiselle Claus’ ostatni raz prezentowany był w National Gallery w 1983 roku w ramach wystawy upamiętniającej setną rocznicę śmierci Maneta. Pierwszego zakupu obrazu dokonał amerykański malarz mieszkający w Londynie – John Singer Sargent w 1884. Od tego czasu obraz nie przekroczył granic Wielkiej Brytanii. Teraz również tak się nie stanie.
Oprac. Olga Pisklewicz
Portal RynekiSztuka.pl