Chinese Dream, czyli o specyfice rynku azjatyckiego
15.10.2012
Domy aukcyjne, Domy aukcyjne na świecie
Rynek azjatycki, zwłaszcza w Chinach, stał się najbardziej ekskluzywnym na świecie. Wydarzenia we wschodniej Azji stosunkowo często bagatelizowane były zarówno przez Stany Zjednoczone, jak i europejskie domy aukcyjne. Stosunkowo szybko jednak zdały sobie sprawę, że rynek azjatycki – poprzez swoje osiągi aukcyjne – może stać się zarówno konkurentem, jak i dobrym partnerem w interesach.
Wprowadzenie
W sezonie 2011/2012 azjatyckie wyniki sprzedażowe stanowią aż 43% dochodów aukcyjnych, które skupione są na sztuce współczesnej. W zestawieniu z niecałym 30% dochodów w Europie i 26% w Stanach Zjednoczonych, Chiny wypadają całkiem nieźle, bowiem przypada im aż 90% sprzedaży na azjatyckim rynku, dzięki czemu generują o 109 milionów euro więcej niż Stany Zjednoczone – porównując na podstawie tej samej ilości sprzedanych prac.
Chiny i USA stanowią aż 15% światowych transakcji. Wydajność rynku chińskiego jest nazywana Chinese Dream, który został wywołany stosunkowo szybkim wzrostem grupy poważnych biznesmenów, liderów i inwestorów, którzy poprzez rynek sztuki chcą zdywersyfikować swoje inwestycje. Dla rozwoju azjatyckiego rynku sztuki sprzyjające jest także istniejące w Chinach zjawisko, jakim jest nieustannie rosnąca liczba milionerów, a także pojawianie się w szybkim tempie wyspecjalizowanych we wprowadzaniu kapitału na rynek funduszy inwestycyjnych – które robią to bez większej kontroli. Dlatego tez można zaryzykować tezę, że związek między sztuką i pieniądzem jest tu całkowicie nieskrępowany i sprzyja generowaniu coraz to bardziej ambitnych projektów, włączając w to także stworzenie pierwszego centrum dedykowanego sztuce w mieście Xianem niedaleko Tajwanu. Art International & Xianem Financial Center to bardzo ważna w kontekście rynku chińskiego instytucja, a także projekt realizujący działania mające na celu próbę stworzenia nowej, interesującej wielopłaszczyznowej platformy związanej ze sprzedażą, a także promocją sztuki współczesnej, wykorzystującej nowoczesne narzędzia.
Azjatycki rynek sztuki
Na azjatyckim rynku aukcyjnym, głównym motorem napędzającym sprzedaż jest Pekin – rynek, który wspierany jest przez Poly International, China Guardian, Beijing Hanhai, Rong Bao Council International, Beijing Tranthy International, Sungari International oraz Pekin Huachen. Warto zaznaczyć, że chińskie domy aukcyjne posiadają aktualnie bardzo uprzywilejowaną pozycje dlatego, że – jak pisaliśmy ostatnio w artykule dotyczącym joint venture Sotheby’s z GeHua Art Company -rynek azjatycki regulowany jest przede wszystkim przez rząd, za sprawą którego w kraju tym dominuje specyficzny monopol na sprzedaż dzeł sztuki. Warto zaznaczyć także, że chińskie domy aukcyjne działają głównie za rynku lokalnym, posiadając jednak sławę międzynarodową – bazującą na wysokich wynikach aukcyjnych – prowadzą także transakcje zagraniczne.
Poly International
Poly International to firma, która została założona w 2005 roku – a więc w okresie, kiedy całkowitą dominacje na rynku sztuki posiadały dwa domy aukcyjne – Sotheby’s i Christie’s. Dzięki powstaniu firmy, a także zwróceniu uwagi Chińczyków na rynek sztuki Pekin stosunkowo szybko stał się jednym z większych graczy rynkowych, a sam Poly International stał się jedną z największych na świecie firm aukcyjnych. W rankingu podanym przez artprice.com zajmuj wysoką, czwartą lokatę z przychodami wysokości 56,3 mln euro (lipiec 2011-czerwiec 2012). Warto zaznaczyć, że tuż za Poly International, wymieniane są także inne azjatyckie domy aukcyjne:
China Guardian €37,715
Hanhai Auction €23,077
Rong Bao Auctions €19,877
Ravenel Art Group €16,631
Council Auction €12,794
Xiling Yinshe Auction €12,649
Poly International jest jednak najlepszy dlatego, że jest on częścią China Poly Group Corporation, a więc organizacji, ktora została utworzona przez PLA – Ludowo-Wyzwoleńczą Armię, która cieszy sie dużym szacunkiem, prestiżem i zaufaniem biznesowym. Dotowane przez rząd chiński, Poly International od momentu otwarcia stało się godnym zaufania przedsiębiorstwem, zyskując sobie tym samym majętnych klientów. Poly International nie ogranicza swej działalności na rynek stricte azjatycki, firma posiada bowiem otworzona w 2012 roku filię w Nowym Jorku.
Opracowane na postawie: hanhai.net, polypm.com.cn, artprice.com, council.com.cn oraz Contemporary Artmarket 2011/2012
Opr. Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka