szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

Rynek sztuki współczesnej na świecie – wprowadzenie

15.10.2012

Dla kolekcjonerów, Kolekcjonowanie, Magazyn

Jak każdego roku, Artprice wydał raport na temat światowego rynku sztuki współczesnej. Raport ten zwiera szczególnie ważne informacje oraz podsumowania, które zostały wyszczególnione na podstawie najważniejszych wydarzeń, a także zauważalnych na rynku sztuki trendów pomiędzy lipcem 2011, a czerwcem 2012.

Źródło: Frick Collection

Źródło: Frick Collection

Podane w raporcie dane pochodzą z analiz w zakresie mikro oraz makro ekonomicznych, które wspierane są zagadnieniami i wydarzeniami kluczowymi do zrozumienia  ewolucji rynku sztuki współczesnej.W dzisiejszym artykule tylko przybliżmy najważniejsze i najogólniejsze dane, a także liczby, które dotyczą rynku sztuki w sezonie 2011/2012, by w następnych artykułach zgłębiać i analizować poszczególne wydarzenia, jak i zjawiska, które zostały wyszczególnione przez artprice.com. Dzisiejszy artykuł będzie więc czymś w rodzaju wprowadzenia do zawiłego, 70-kartkowego raportu.

TOP 10 krajów o najwyższych obrotach aukcyjnych w sezonie 2011/2012

chiński (38, 79%)
– amerykański (26,10%)
– angielski (22,66%)
– francuski (2,47%)
– tajwański (1,36%)
– niemiecki (0,86%)
– turecki ( 0,74%)
– włoski (0.70%)
– singapurski (0.70%)
– obszar Zjednoczonych Emiratów Arabskich (0,61%)

– inne (5,00%)

Jak podaje artprice.com poprzedni okres 12-u miesięcy – licząc od 07.2010-06.2011 – był z pewnością okresem rekordowym, w trakcie którego objawiło się ogromne zapotrzebowanie na sztukę współczesną. Zanotowano bowiem sprzedaż ponad 41.000 dzieł sztuki na całym świecie, co dało 4 razy większą liczbę niż na początku XXI wieku. Te 41 000 prac przełożyć można na ponad 915 mln euro, które liczone są jako ceny aukcyjne bez opłat dodatkowych. Pod koniec roku 2011 młodzi artyście – to znaczy urodzeni po 1945 roku – osiągnęli bardziej opłacalny poziom niż starzy mistrzowie, gromadząc blisko 11% całego światowego, aukcyjnego dochodu – w porównaniu do niższego poziomu, jaki istniał 10 lat wcześniej, bo tylko 4% .

Z prawie 860 mln euro ogólnego, globalnego dochodu z aukcji sztuki współczesnej w okresie ostatnich 12 miesięcy zaliczony został spadek wysokości 55 mln euro w stosunku do poprzedniego okresu. Jednak ten spadek wynosi w całości jedynie ok.6% i nie jest niczym niepokojącym. Okres 2011/2012 uznaje się bowiem jako trzeci  najlepszy wynik sprzedażowy w historii współczesnego rynku sztuki.

1.  lata 2007/2008  –  976,9 mln euro – szczyt sprzedażowy
2.  lata 2010/2011 –    915 mln euro
3. lata 2011/2012   – 860 mln euro 

Po siedmiu latach wzrostu cen rynkowych zauważono gwałtowny spadek notowań w latach 2008/2009. Spadek ten dotyczył wszystkich segmentów sztuki i był tak gwałtowny, jak krótki ( -43% pomiędzy styczniem 2008 roku a końcem roku 2009). Wskaźniki dość szybko odnotowały ponowny wzrost  cen (+8% w ujęciu rocznym odnotowanych w lipcu 2010 następnie 23% w ujęciu rocznym w lipcu 2011 roku).

W tym roku ceny za dzieła sztuki współczesnej po raz kolejny wykazały dobrą odporność na wszelkie ruchy ekonomiczno-gospodarcze. W kontekście szybko kurczących się rynków finansowych na całym świecie, zauważalne ruchy na rynku sztuki są zauważalne tylko nieznacznie (-4% w okresie od lipca 2011 do czerwca 2012 r.).

Ranking domów aukcyjnych w roku 2011/2012

1 Christie’s 243,9 mln euro
2. Sotheby’s 186,7 mln euro
3. Phillips de Pury & Co 90 mln euro
4. Poly International   56,3 mln euro

Opracowane na podstawie raportu CONTEMPORARY ARTMARKET 2011/2012

PRZECZYTAJ O TRENDACH I TENDENCJACH NA RYNKU SZTUKI

Opr. Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka
Portal Rynek i Sztuka

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.