Przy kupowaniu dzieł sztuki warto pamiętać o różnych sposobach zabezpieczenia ich na przyszłość, nawet jeśli nabywana przez nas praca na daną chwilę nie pretenduje do miana jakiejkolwiek lokaty kapitału.
Niezależnie bowiem od tego co kupujemy, warto upewnić się, że wraz z pracą otrzymaliśmy pełną i szczegółową dokumentację dotyczącą transakcji, a także zadbaliśmy o profesjonalne zabezpieczenie dzieła w trakcie transportu i odpowiednią ekspozycję, co uchroni je przed ewentualnym uszkodzeniem.
Etap I Galeria Sztuki
Każda galeria wraz z przekazaniem nabywcy zakupionego obrazu, powinna zaopatrzyć go także pełną dokumentację pracy, jak i aktu sprzedaży. Powinniśmy wobec tego otrzymać:
– paragon lub fakturę (jeśli jest to możliwe) – najlepiej zrobić kopię paragonu, gdyż zazwyczaj oryginały blakną. Paragon powinien być przechowywany razem z całą dokumentacją, gdyż jest to realny dowód na to, iż faktycznie dokonaliśmy zakupu
– certyfikat potwierdzający autentyczność – zawiera on niezbędne informacje dotyczące kupowanego przez nas dzieła, świadcząc także o oryginalności nabywanej przez nas pracy
– katalog, folder lub inny dokument zawierający informacje – biografię oraz przebieg drogi artystycznej – o twórcy, którego dzieło kupujemy. Warto być na bieżąco z jego aktywnością i monitorować jego poczynania na rynku sztuki
– artist statement – czyli załącznik opisujący dzieło sztuki, szczególnie uwzględniający to, co znajduje się na rewersie. Często bowiem artyści w różnorodny sposób opisują swoje prace, co początkowo można uznać za nieistotne, a w rzeczywistości jest tzw. znakiem szczególnym dzieła. Dodatkowo opis taki powinien zawierać wyszczególnienie wszystkich innych znaków szczególnych, tak jak np. lekkie wgniecenie płótna w górnym prawym rogu czy mała krakelura w centrum.
– typ pracy – pomimo tego, że informacje te powinny zostać zapisane w certyfikacie autentyczności, to jeśli nie jesteśmy pewni lub nie wiemy co oznaczają poszczególne skrótowe zapisy, powinniśmy zapytać się pracownika galerii czy nasza praca jest unikatem czy może pochodzi z edycji limitowanej? A jeśli tak, to jaki jest nakład edycji i która jest to odbitka? Wszystko to określa realną wartość dzieła.
– ochrona dzieła – warto dowiedzieć się od specjalisty także nieco więcej o ochronie i codziennej pielęgnacji dzieła. Bardzo często będą to informacje podstawowe, które jednak nieobecne są w świadomości kupującego. Trzeba pamiętać, że dzieła sztuki nie lubią bezpośrednio skierowanego światła dziennego, a także wilgoci. Galerzysta powinien poinformować nas o najbardziej wskazanych zabiegach, które pomogą nam zabezpieczyć dzieło przed szkodliwymi wpływami środowiska zewnętrznego.
– spotkanie z artystą – wernisaże są bardzo dobrym momentem aby spotkać się z interesującym nas artystą i poznać jego sposób myślenia o sztuce i własnej twórczości. Wielu kolekcjonerów w ten sposób weryfikuje swoją realną chęć kupna, gdyż to, w jaki sposób artysta podchodzi do swej pracy może bardzo dużo powiedzieć o jego ewentualnym sukcesie rynkowym.
– lista mailingowa – warto dopisać się do listy mailingowej galerii, która reprezentuje interesującego nas artystę. Dzięki temu będziemy na bieżąco z jego artystycznymi poczynaniami.
Etap II Transportowanie dzieła sztuki
Po dokonaniu zakupu dzieło sztuki musi zostać przetransportowane. I o ile nie problemu z pracami mniejszymi, o tyle rodzi się on w przypadku zakupu pracy wielkoformatowej. Warto wówczas zawczasu zorganizować odpowiedni środek transportu, w którym nasza praca będzie bezpieczna. Czasem samochód taki posiada galeria, która na życzenie klienta może dowieźć obraz w określone miejsce, jednak – szczególnie w Polsce – jest to rzadkość. Warto jednak zapytać się galerzysty czy nie posiada zaprzyjaźnionej firmy transportowej, z której usług korzysta – bo lepszy zaufany i sprawdzony już przewoźnik, niż taki, który z transportowaniem sztuki miał niewiele wspólnego.
– zabezpieczenie pracy – o zabezpieczenie pracy powinna zadbać galeria. Nabywany przez nas obiekt powinien być owinięty w folię bąbelkową – bąblami do środka – oraz powinien posiadać zabezpieczone rogi odpowiednimi kartonowymi rożkami. Czasem stosuje się także dodatkowo karton oraz koce. W przypadku oprawionych grafik, szkło powinno być zabezpieczone taśmą transportową, dzięki której minimalizuje się prawdopodobieństwo popękania delikatnego lica
– transport/ubezpieczenie – warto zastanowić się nad ubezpieczeniem – szczególnie w przypadku dzieła wartościowego – które będzie obowiązywało podczas transportu.
– przeprawa międzykontynentalna – w przypadku wywozu dzieł sztuki z kraju, nie będziemy mieli większego problemu, jeśli praca powstała po 1945 roku. Warto mimo wszystko zaopatrzyć się w pismo od galerii, która potwierdza sprzedaż danej pracy.
Etap III Ekspozycja
Kwestia ekspozycji jest zazwyczaj sprawą indywidualną. Warto jednak rozważyć kilka punktów, które utwierdzą nas w przekonaniu, że nasze dzieło sztuki jest prawidłowo chronione.
– szkło czy pleksi – w przypadku grafik, fotografii i innych prac na papierze warto zastanowić się nad typem ramy – czy będzie ona składała się ze szkła czy pleksi? Szkło jest bardziej podatne na pęknięcia i trzeba bardziej na nie uważać, jednakże jest łatwiejsze do czyszczenia i ogólnej pielęgnacji. Blikuje, ale tego efektu można pozbyć się zamawiając szybę antyrefleksyjną. Pleksi natomiast jest droższa i trudniejsza w pielęgnacji, lecz o niebo bezpieczniejsza od szkła. Dlatego też – szczególnie przy wartościowych pracach – zaleca się stosowanie pleksi.
– dzieło sztuki powinno być przechowywane w sposób szczególny – kilka rad podaliśmy ostatnio – należy jednak przypomnieć, że powinno unikać się umieszczania prac w okolicy kominka, na kominku czy na ścianie narażonej na bezpośrednie i długie działanie promieni słonecznych. Zawsze należy chronić prace przed zgubnym wpływem ciepła i światła słonecznego, a także wilgoci.
– do profesjonalnej ekspozycji dzieł powinno używać się specjalnego rodzaju systemów ekspozycyjnych, które jednak są stosunkowo drogie. Zatem zazwyczaj w domach prywatnych obraz wieszany jest metodą tradycyjną. Jednak w przypadku posiadania wyjątkowego i wartościowego dzieła warto w taki system zainwestować. Profesjonalne sklepy ramiarskie i sklepy specjalizujące się w ekspozycji dzieł posiadają zwykle w ofercie całą gamę tego typu sprzętów.
– Z reguły, w dużych miastach istnieją usługi zajmujące się profesjonalnym montażem, jak i większość galerii posiada w ofercie usługę tego typu.
Etap IV Przechowywanie
Jeśli nie mamy już miejsca na ścianach, a dzieł sztuki nam przybywa należy pamiętać, że piwnica nie jest najlepszym rozwiązaniem na ich przechowywanie. Panująca tam wilgoć może spowodować uszkodzenie warstwy malarskiej, jak i podobrazia, w którym może rozwinąć się grzyb.
– dzieło sztuki powinno przebywać w stosunkowo suchych magazynach, zawsze ok. 3 m nad podłogą.
– wypadałoby upewnić się także czy w skali roku temperatura i wilgotność powietrza w pomieszczeniu są stabilne – gdyż wszelkie zmiany oddziaływać będą także na przechowywane dzieła.
Etap V Dokumentacja dzieła sztuki
Posiadane przez nas dzieło sztuki powinno zostać poddane dokumentacji – nawet zwykłej, domowej.
– spis wszystkich informacji podstawowych – rozmiar, aktualny stan, typ kompozycji, spis wszelkich numerów identyfikacyjnych lub oznaczeń widniejących na dziele. Należy też upewnić się czy znana przez nas data powstania pracy, jak i tytuł są prawidłowe
– dokumentacja fotograficzna – różne ujęcia, istotne detale i znaki szczególne
– publikacje – warto gromadzić publikacje i inne wydawnictwa dotyczące danego dzieła i artysty
– dokumenty, takie jak: rachunek, oświadczenia wykonawców, oceny, artykuły na temat artysty czy dzieła, itp powinny przechowywane być razem w bezpiecznym miejscu.
Etap VI Ubezpieczenie
W praktyce , w Polsce rzadko ubezpiecza się dzieła sztuki, jednakże te o wysokiej wartości powinny zostać objęte ochroną. Na rynku znajduje się szereg ofert ubezpieczeniowych, nad którymi można się faktycznie zastanowić. Doradzić także może galeria, która również powinna takie ubezpieczenie posiadać.
– jeśli posiadamy ubezpieczenie, to warto pamiętać o aktualizacjach wartości pracy. Należy to robić co roku lub gdy wartość dzieła ulegnie zmianie
Etap VII Sprzedaż
Profesjonalna wycena będzie niezbędna w przypadku podjęcia decyzji o sprzedaży, którą może wykonać tylko rzeczoznawca. Zanim jednak zwrócimy się do niego, warto na własną rękę zrobić mały research, dzięki któremu będziemy bardziej zorientowani w aktualne sytuacji.
– odnalezienie informacji o cenach w sieci
– odnalezienie aktualnych informacji na temat aktywności danego artysty
– sprawdzenie jakie galerie go reprezentują i skontaktowanie się z nimi, w celu ustalenia realnej ceny rynkowej
– poszukanie jego prac w notowaniach aukcyjnych.
Na podstawie wypadkowej tych kategorii, będzie można określić potencjalną, realną wartość dzieła sztuki.
Materiał opracowany na podstawie: How to Protect Your Art Investment (art-collecting.com)