szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Sukces wieczoru aukcyjnego w Sotheby’s

15.11.2012

Aukcje, Domy aukcyjne na świecie, Rekordy aukcyjne

Jeszcze kilka dni temu portale branżowe rozpisywały się o niskiej sprzedaży, jaką odnotował dom aukcyjny Sotheby’s na ostatniej aukcji sztuki nowoczesnej i impresjonizmu, która odbyła się 8 listopada w Nowym Jorku. Dziś większość z nich pisze o sukcesie, jaki dom aukcyjny odniósł na aukcji sztuki abstrakcyjnej, ekspresjonistycznej i pop.

Okazuje się bowiem, że załamanie – jakie zauważone zostało po wieczorze aukcyjnym sztuki nowoczesnej i impresjonistycznej, w ramach którego w wyniku sprzedaży uzyskano niską kwotę 163 mln dolarów – było chwilowe. Bowiem już w ramach kolejnej aukcji – Abstract Expressionist and Pop Art, która miała miejsce 13 listopada – dom aukcyjny Sotheby’s pobił  rekord sprzedażowy, w ciągu jednego wieczoru uzyskując szokująco wysoką kwotę 375.205.000 dolarów. Rekord ten przyćmił uzyskaną w maju 2008 roku – jak do tej pory najwyższą – wartość 362 mln  dolarów.

Ale wróćmy jeszcze do aukcji z 8 listopada, w ramach której Sotheby’s sprzedało jedynie 46 z 67 oferowanych obiektów. W grupie zrealizowanych transakcji znalazły się sprzedaże kilku obrazów Pabla Picassa, które osiągnęły łączną wartość 81, 3 mln dolarów (w tym Martwa natura z tulipanami (1932), 41,522,500 dolarów i Kobieta w oknie (1936), 17.218 500 dolarów). Nabywcy zainteresowani byli także realizacjami m.in. Maxa Ernsta (La Terre este une femme, 1963; 992,500 dolarów)  i Fernanda Legera (Les Constructeurs, 1950; 1,370,500 dolarów), Henry’ego Moore’a (Two Piece Reclining Figure No.1, 1959; 4,674,500 dolarów), a także Duchampa i Man Raya (Belle Haleine, Eau de Violette, 1921; 2,434,500 dolarów) i Paula Cezanne’a (Femme nue debout, ok. 1898-99; 5,346,500 dolarów).

Pablo Picasso, Martwa natura z tulipanami, źródło: Sothebys.com

Pablo Picasso, Martwa natura z tulipanami, źródło: Sothebys.com

Pomimo jednak niskiego przychodu, w ramach którego pojawiły się spekulacje o idących zmianach na światowym rynku sztuki, ku miłemu zaskoczeniu wszystkich, mająca miejsce 13 listopada aukcja sztuki abstrakcyjnej, ekspresjonistycznej i pop przyniosła spektakularny rekord. Wobec tego eksperci nie mylili się w kontekście prorokowania zmian, jednak nie będzie to kryzys, a dominacja na rynku sztuki abstrakcyjnej.  Padł rekord – 375.205.000 dolarów – jest to najwyższa, łączna wartość sprzedaży z jednego wieczoru aukcyjnego dla Sotheby’s. Wynik ten przewyższył o 13,205 mln dolarów wynik z maja 2008 roku, który wynosił 362 mln dolarów oraz o 59,405 mln dolarów z listopada 2011, który wynosił 315,8 mln dolarów.

W ramach aukcji sprzedano 58 obiektów z 69 wystawionych, co daje jedynie jedenaście niesprzedanych prac. 17 realizacji przekroczyło próg cenowy pięciu milionów dolarów, 7 – piętnaście milionów dolarów, a 43 sprzedano za ponad milion dolarów. Ustanowiono stosunkowo wysokie rekordy aukcyjne dla pięciu artystów włączając w to także Jacksona Pollocka, którego mały, lecz bardzo atrakcyjny olejny obraz Number 4, 1951 osiągnął cenę 40, 402, 500 dolarów przy estymacji 25-35 milionów. Obraz ten ma dość długą i ciekawą historię, lecz w tym miejscu warto wspomnieć jedynie o tym, że w 1963 roku praca ta została sprzedana przez Leo Castelli Gallery za 22.500 dolarów, przy czym był także jednym ośmiu głównych dzieł kolekcji Sidney i Dorothy Kohl.

Jackson Pollock, Number 4, 1951, źródło: Sothebys.com

Jackson Pollock, Number 4, 1951, źródło: Sothebys.com

Inną realizacją, która została wystawiona na sprzedaż – również pochodząca z kolekcji Kohl – była praca Willema de Kooninga Abstraction (ok. 1949), która została sprzedana za 19,682,500 dolarów (estymacja 15-20 milionów dolarów). Podobnie obraz Clyfforda Still’a 1948-H osiągnął cenę 9,322,500 dolarów (estymacja 9-12 milionów dolarów). Z kolei praca Shenandoah (1956) Franca Kline’a – również z kolekcji Kohl – sprzedano za 9,322,500 dolarów przy wartości szacunkowej 6.5-8.5 mln dolarów. No i dzieło No 1 (Royal Red and Blue, 1954) Marka Rothko – o którym pisaliśmy wczoraj – wbrew najśmielszym oczekiwaniom został sprzedany za  75.122.500 dolarów, przy estymacji 35-50 mln dolarów. I w zasadzie po rekordowej dla aukcji tej, osiągniętej przez Rothko sprzedaży, cena uzyskana przez Joan Mitchell za abstrakcyjny Untitled (5,122,500 dolarów) wydała się mało spektakularna.

Umiarkowanym zainteresowaniem cieszył się też Francis Bacon, którego „Untitled (Pope) z 1954 roku został sprzedany za 29,762,500 dolarów, co i tak przewyższyło wartość oczekiwaną, która wahała się w granicach 18-25 mln dolarów. Kolejny wielki i niezwykle popularny artysta Gerhard Richter wraz ze swą kompozycją Abstraktes Bild (712) z 1990 roku do nabywcy powędrował za 17,442,500 dolarów.

Francis Bacon, Papież Innocnt X, 1954, źródło: artdaily.org

Francis Bacon, Papież Innocnt X, 1954, źródło: artdaily.org

Także tryumfy święcił Andy Warhol, którego realizacje na aukcji osiągnęły łączną wartość 54 mln dolarów. Jego Suicide, będący pracą na papierze z 1964 roku sprzedano prywatnemu marszandowi z Nowego Jorku Philippe Segalot za 16.322.500 dolarów. Inna praca Warhola – Cagney  (1964), osiągnęła wartość 6.578.500 dolarów, a The Kiss (Bela Lugosi) z 1963 roku 9.266.500 dolarów.

Takashi Murakami i jego Castle of Tin Tin (1998) sprzedano oferentowi za 4.226.500 dolarów, co nie jest wynikiem spektakularnym, patrząc szczególnie na estymację dzieła, która wynosiła 4-6 milionów dolarów. Chociaż warto zaznaczyć, że w przypadku tej prac odnotowany został stosunkowo wysoki wzrost, gdyż w 1999 roku realizacja ta wyceniona została na ok.25.000 dolarów.

Jak widać, rynek sztuki wcale nie kuleje –  wręcz przeciwnie, ma się całkiem dobrze. Sotheby’s odniosło wielki sukces. Zatem teraz wystarczy czekać  na kolejne spektakularne wyniki, które miały pojawić się na środowej aukcji, którą przeprowadził dom aukcyjny Christie’s.

Źródło: artinfo.om
Opr. Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka
Portal Rynek i Sztuka 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017