szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Miasto Wiedeń dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

16.11.2012

Magazyn

Cztery reprodukcje słynnych obrazów Gustava Klimta to największa choć nie jedyna atrakcja Wieczoru Wiedeńskiego zorganizowanego przez Biuro Miasta Wiednia w Krakowie.

Mimo że kulminacyjne obchody Roku Gustava Klimta już za nami do Krakowa przyjechały cztery wartościowe reprodukcje obrazów Gustava Klimta. Okazją do prezentacji reprodukcji w Krakowie jest Rok Gustava Klimta organizowany w 150-tą rocznicę urodzin malarza oraz obecność przedstawicieli Miasta Wiednia w małopolskiej stolicy.

Miłośnicy twórczości tego wybitnego przedstawiciela wiedeńskiej secesji mogli w „Hotelu Pod Różą” podziwiać znane dzieła artysty takie jak: „Adela Bloch-Bauer I“ 1907, „Pocałunek“ 1907-1908, „Emilia Flöge” 1902, „Higieja” 1907. Można by rzec, szkoda, że nie oryginały. Tym niemniej była to jedyna okazja by podziwiać je w takim zestawieniu, ponieważ nigdy wcześniej nie były one prezentowane razem. Obrazy są w posiadaniu różnych muzeów. Ciekawostką może być fakt, iż oryginał „Higiei” spłonął w 1945 w trakcie pożaru zamku Immendorf w Austrii Dolnej.

Rudolf Schicker, fot. Piotr Kędzierski © COMPRESS Kraków

Rudolf Schicker, fot. Piotr Kędzierski © COMPRESS Kraków

Prezentowane reprodukcje pochodzą z wiedeńskiej firmy TWIN i zachwycają nie mniej niż oryginały. Proces ich powstawania jest czasochłonny, a rezultat bazuje na ścisłej współpracy z najważniejszymi wiedeńskimi muzeami posiadającymi w swych zbiorach dzieła Klimta. Autorzy reprodukcji Manfred Thumberger i Oliver Stamm objaśniają zastosowaną technikę:

Podstawą szczególnej jakości reprodukcji jest dostęp do oryginałów. Reprodukcje na płótnie tworzy się w oparciu o metodę cyfrową z wykorzystaniem profesjonalnych aparatów fotograficznych. Przy ich użyciu przeprowadza się dokumentację fotograficzną oryginalnych obrazów bez ram. Powstają w ten sposób druki próbne, które przy udziale kuratorów i dyrektorów muzeów porównywane są z oryginałami tak długo dopóki nie zostanie osiągnięte maksymalne podobieństwo.

Inaczej wygląda proces tworzenia reprodukcji dzieł już nieistniejących jak np.: „Higiei“. Ich źródłem są tak zwane „światłodruki”, które powstały w latach 20-tych i 30-tych XX w. poprzez wytrawienie szklanych płyt. Mimo swych skromnych rozmiarów umożliwiają one przy zastosowaniu dzisiejszej techniki cyfrowej pełną rekonstrukcję.

i koordynatorka projektów WOŚP Paulina Romulewicz, fot.Piotr Kędzierski © COMPRESS Kraków

i koordynatorka projektów WOŚP Paulina Romulewicz, fot.Piotr Kędzierski © COMPRESS Kraków

Reprodukcje kończą w Krakowie swoją podróż po Europie w jubileuszowym Roku Klimta, którego celem było przybliżenie twórczości i sylwetki malarza mieszkańcom Europy. Zanim trafiły one na Floriańską mogli je podziwiać m.in. mieszkańcy Belgradu, Budapesztu, Bukaresztu, Sofii i Pragi.

W trakcie wieczoru radny wiedeński i poseł do parlamentu kraju związkowego Wiednia, Rudolf Schicker, przekazał uroczyście wiedeńskie reprodukcje na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która  wystawi je na licytację w trakcie styczniowego finału. WOŚP reprezentowały z ramienia Jurka Owsiaka Paulina Romulewicz i Katarzyna Krzysztofiak.

Wieczór Wiedeński Biura Miasta Wiednia w Krakowie i jego niezapomniana atmosfera wpisują się tym miłym akcentem w 21. Finał WOŚP.

Informacja prasowa

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.