25 lat temu grupa włamywaczy zuchwale wtargnęła do Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Sztokholmie i zrabowała cenną pracę Henriego Matisse’a pt. „Ogród”. Kiedy po 10 minutach do budynku dotarli strażnicy, po złodziejach nie został nawet ślad. Jak podały wczoraj zagraniczne media, obraz w końcu szczęśliwie się odnalazł. Od lat 90. znajdował się w posiadaniu… polskiego kolekcjonera!
Po głośnym rabunku włamywacze chcieli kilkakrotnie odsprzedać dzieło muzeum, jednak bezskutecznie. Wreszcie, po nieudolnych próbach, obraz pochodzący z 1920 roku i wart około 1 miliona dolarów zniknął na dobre. Kradzież pracy zgłoszono do Interpolu oraz do ARL (Art Loss Register), prywatnej instytucji, jaka gromadzi dane o wszelkich zaginionych dziełach sztuki.
Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia do brytyjskiego handlarza sztuką, Charles’a Robertsa, zgłosił się polski kolekcjoner z ofertą sprzedaży pewnego obrazu. Po wstępnej ekspertyzie i sprawdzeniu pracy w rejestrze ALR, okazało się, że to zaginiony „Ogród” Matisse’a. Jak wyjaśniał właściciel dzieła, obraz znajdował się w jego rodzinie od lat 90. Kolekcjoner zapewnił, że kupił obraz w dobrej wierze, tak naprawdę nigdy nie sądząc, że jest to oryginał. Podobno w rozmowie z marszandem miał krzyknąć zdziwiony: „a więc naprawdę jest autentyczny?!”
Polskiego kolekcjonera bardzo zawiódł fakt, że dzieło okazało się „nie na sprzedaż” – pieniądze, jakie miała mu przynieść transakcja chciał podarować wnukom. Szef Art Loss Register, Christopher Marinello, przeprowadził jednak negocjacje w sprawie oddania obrazu i „Ogród” niedługo powinien trafić do szwedzkiego Ministerstwa Kultury.
Jak skomentował później Marinello, pochwala muzeum, za nie poddanie się żądaniu okupu. Mimo, że obraz skradziono, tylko kwestią czasu było jego odnalezienie, ponieważ tak znaczące dzieło nie posiada realnej wartości na legalnym rynku sztuki. Po 25 latach domniemania szefa ALR sprawdziły się, a mieszkańcy Szwecji otrzymali naprawdę piękny, świąteczny prezent w postaci dzieła wybitnego francuskiego fowisty.
fot. Henri Matisse, „Ogród”, Źródło: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Sztokholmie
Oprac. Olga Pisklewicz
Portal RynekiSztuka.pl
Matisse nie był impresjonistą, tylko fowistą.
Dziękujemy za uwagę – poprawiliśmy
dobre!