szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

Obraz mówi więcej niż słowa – rozmowa z Tomaszem Bereźnickim

29.01.2013

Wywiady

Wiele osób pewnie kojarzy jego charakterystyczną kreskę z okładek Przekroju lub z ilustracji do tygodnika Wprost. Tomasz Bereźnicki to rysownik, projektant, malarz, twórca komiksów. W swoich pracach porusza szeroką tematykę. Jego komiksy ukazały się m.in. w antologiach poświęconych piłce nożnej, powstaniu czy ekonomii. Najnowsze dzieło Bereźnickiego to “Aptekarz w getcie krakowskim” – komiks o Tadeuszu Pankiewiczu wydany przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. Obrazy i plansze komiksowe na co dzień są dostępne m.in. w galerii artpower.pl.

Alicja Karłowska, artpower.pl: Pana żywiołem jest komiks.  Jakie inne tematy lubi Pan najbardziej? Które dają najwięcej możliwości twórcy?

Tomasz Bereźnicki: Lubię różne tematy, ale poruszam się głównie w kręgu historii, filmu czy muzyki.

Trzykrotnie  zdobywał Pan nagrody za komiksy, których tematem było Powstanie Warszawskie. Teraz ukazał się najnowszy komiks, zamówiony przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa – 'Aptekarz w getcie krakowskim”. Czy ta forma ilustracji pozwala „na nowo” odkryć historię?

Mam nadzieję, że pozwala traktować historię jako fascynującą dziedzinę, a nie nudny przedmiot szkolny.

Niektóre z wykonanych przez Pana portretów, przypominają komiksowe obrazki. To specjalne życzenia klientów, czy po prostu rozpoznawalny styl autora?

Na początku robiłem wiele portretów pastelowych inspirowanych Wyspiańskim czy Witkacym. Od jakiegoś czasu przeważają te w stylu komiksowym. Rysując w różny sposób staram się trzymać własnego stylu, a może ten styl wykształca się sam…

Tworzy Pan też rysunki dla agencji reklamowych, to jeszcze inny wymiar sztuki. A może po prostu „rzemiosło”?

To zależy od konkretnego zlecenia. Granica jest bardzo cienka.

Praca ilustratora stawia przed artystą szczególne zadania, „opisuje się” rysunkiem pomysł autora tekstu. Czy to nie jest czasem ograniczające?

W tym wypadku (jak i w wielu innych) to ja byłem autorem tekstów, więc niekiedy obraz bywa pierwszy.

Tomasz Bereźnicki, „Mustang”, 73x100 cm, akryl na płótnie, artpower.pl

Tomasz Bereźnicki, „Mustang”, 73×100 cm, akryl na płótnie, artpower.pl

Co jest najtrudniejsze podczas tworzenia ilustracji prasowych? W końcu to nie jest historia, „wszystko” trzeba przekazać za pośrednictwem jednej ilustracji…

To jest mój żywioł. Coś takiego jak okładka z Waglewskim dla „Bluszcza”. Tam było zawartych wiele wątków formalnych i merytorycznych. W całości pewnie czytelnych tylko dla mnie. Ale staram się rysować tego typu ilustracje tak, by mogły być atrakcyjne także bez ukrytych znaczeń i symboli.

Na koniec – dobra rada dla osób dopiero odkrywających sztukę rysunku, świat ilustracji, a także komiksu…

Zgłębiaj wszystko co Cię porusza, nie oglądaj się na innych i pracuj bardzo ciężko.

Alicja Karłowska

Art Power

 

 

Wywiad sponsorowany

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.