szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

Autoportret Rembrandta zidentyfikowany

18.03.2013

Magazyn

Portret mężczyzny w kapeluszu, którego autorstwo przypisywano anonimowemu twórcy, okazał się być autoportretem samego Rembrandta van Rijn.

Obraz przedstawiający mężczyznę w kapeluszu z piórem, zapisał się w historii sztuki jako dobre, lecz nie posiadające wielkiej wartości dzieło malarstwa XVII wieku. Jak się jednak okazuje, obraz jest autoportretem samego Rembrandta van Rijna. Ta informacja sprawia, że wartość dzieła automatycznie wzrosła – mówi się nawet o 20 milionach funtów. Mimo tak zawrotnej ceny, obraz nie zostanie jednak sprzedany.

Co ciekawe, mimo że dzieło zostało podpisane przez Rembrandta i dodatkowo opatrzone datą „1635” (gdy malarz miał jedyne 29 lat), od zawsze uważano je za kopię, bądź w najlepszym przypadku za dzieło namalowane przez ucznia holenderskiego mistrza.

Szczęśliwie zidentyfikowany obraz wisi obecnie w jadalni starego domu Sira Francisa Drake’a, Buckland Abbey w hrabstwie Devon. Dzieło należące do jego obszernej kolekcji sztuki liczącej 13,500 prac,  jest jedynym jakie namalował Rembrandt.

Obraz należał niegdyś do Lady Samuel of Wych Cross, wdowy po znanym kolekcjonerze sztuki, ale nigdy nie było postrzegane jako obraz wielkiej wagi, mimo że miało doskonały rodowód, wywodzący się ze słynnej kolekcji sztuki książąt Liechtensteinu.

Dopiero w ostatnim czasie dziełem zainteresował się Ernst van de Wetering, holenderski historyk sztuki, przewodniczący projektowi The Rembrandt Research Project, poważanej niderlandzkiej organizacji, znanej z  profesjonalizmu i wnikliwości prowadzonych badań.

Jak komentują eksperci, dzieła Rembrandta są nierzadko trudne do zidentyfikowania, zwłaszcza, że malarz kopiowany był jeszcze za swojego życia. Ponadto, prowadzone badania nie należą do najtańszych – często na podobne zabiegi po prostu brakuje pieniędzy.

Dalsze badania mające na celu zgromadzenie jak najwięcej informacji na temat dzieła, będą prowadzone następnej zimy, gdy obraz zostanie dokładnie oczyszczony, prześwietlony promieniami x, zbadany podczerwienią oraz przeanalizowany pod kątem wykorzystanych materiałów i pigmentów. Koszt powyższych działań szacowany jest na około 20 tysięcy funtów.

Zdaniem ekspertów, w ciągu ostatnich 45 lat zgromadzono istotną wiedzę a temat autoportretów Rembrandta. W 2005 roku została opublikowana analiza genezy malarstwa mistrza, przeprowadzona na podstawie badań promieniami x. Najnowsza identyfikacja jest niezwykle ciekawa, zwłaszcza, że portret może okazać się najważniejszym dziełem sztuki, zdobiącym wnętrza jadalni Buckland Abbey.

Sam budynek Buckland Abbey to dawny średniowieczny klasztor Cystersów, w późniejszym czasie należący do Sir Francisa Drake’a, żeglarza, któremu udało się opłynąć glob i otrzymać tytuł szlachecki od królowej Elżbiety I. W 1946 roku budynek został oddany w ręce organizacji National Trust, jaka zajmuje się ochroną zabytków i przyrody w Anglii, Walii i Irlandii Północnej.

Autoportret Rembrandta pozostanie w Buckland Abbey do końca jesieni 2013 roku. Wraz z nadchodzącą zimą, dziełem ponownie zajmą się eksperci.

Źródło: National Trust

Fot: Autoportret Rembrandta, Źródło: National Trust

Oprac. Olga Pisklewicz

Portal RynekiSztuka.pl

portal_rynekisztuka_portal

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.