Kilka dni temu Francuski miliarder Francois-Henri Pinault, zwrócił Chinom dwie cenne rzeźby, które niegdyś zostały ukradzione przez francuskie wojska ze Starego Pałacu Letniego w Pekinie.
Do rabunku doszło w 1860 roku, kiedy to toczyła się II wojna opiumowa. Cykl dwunastu rzeźb powstałych w XVIII wieku, miał symbolizować chiński zodiak. Zwierzęce podobizny wykonane z brązu zdobiły wówczas imponujący zegar wodny Starego Pałacu Letniego w Pekinie. Dwie nich – głowa królika i głowa szczura – padły łupem francuskich żołnierzy.
Przez wiele lat o skarbie nie słyszano wiele. W rezultacie dzieła zakupił słynny projektant mody i zagorzały kolekcjoner sztuki, Yves Saint Laurent. Po śmierci artysty rzeźby zostały wystawione na licytacje w domu aukcyjnym Christie’s w roku 2009. Razem uzyskały cenę rzędu 31 400 000 euro.
Transakcja ta odbiła się głośnym echem zarówno na chińskim jak i światowym rynku sztuki, wywołując nie małe oburzenie. Po naciskach ze strony chińskich władz zwycięzca aukcji odmówił uiszczenia wpłaty, a sprzedaż anulowano.
Cenne artefakty nabyła wreszcie rodzina Pinault, do których należy francuski holding skupiający producentów produktów markowych Pinault-Printemps-Redoute z siedzibą w Paryżu. Francuski miliarder i zarządca firmy, Francois-Henri Pinault, a prywatnie mąż słynnej aktorki Salmy Hayek, w konsekwencji postanowił zwrócić Chinom kosztowny skarb za darmo.
W ostatnich dniach biznesmen, wraz z prezydentem Francji Francois Hollande’em, udał się w delegację do Chin, aby tam uczestniczyć w uroczystym przekazaniu dzieł. Jak komentuje zarząd holdingu Pinault-Printemps-Redoute, dołożono wszelkich starań, aby cenne chińskie rzeźby wróciły szczęśliwie do domu. Jednocześnie, w oświadczeniu podkreślono istotny wkład domu aukcyjnego Christie’s, który pomagał w zamknięciu całej sprawy.
Po wielu latach rzeźby powróciły do Starego Pałacu Letniego. Póki co jego wnętrza zdobi jedynie pięć z dwunastu brązowych głów, będących pierwotną dekoracją rezydencji. O siedmiu pozostałych artefaktach wciąż nie ma informacji.
Źródło: ArtDaily
Oprac. Olga Pisklewicz
Fot: Christie’s
Portal RynekiSztuka.pl