szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Leon Kossoff – malarz na zawsze zakochany w Londynie

14.05.2013

Magazyn

Od zawsze istnieli malarze, którzy kochali uwieczniać Londyn – począwszy od Williama Hogartha poprzez Waltera Sickert aż po Gustava Doré’a. Byli to swoiści artyści-kronikarze, którzy ilustrowali ulice stolicy Wielkiej Brytanii, analizowali jej miejską przestrzeń i życie w stale transformującym się społeczeństwie. Podobnym artystą jest również Leon Kossoff, brytyjski malarz ekspresjonistyczny, który od lat pozostaje rozkochany w londyńskich krajobrazach.

Jak komentuje artysta, całe swoje życie czuł się zmuszony, by szkicować bądź malować rodzinny Londyn – i tak też jest po dziś dzień. Twórca spędził lata, próbując uchwycić miejskie życie w sposób perfekcyjny, jak najbardziej zbliżony do rzeczywistości.

Obecnie w ukochanym mieście artysty, można obejrzeć wystawę pt. „London Landscapes” prezentowaną w Annely Juda Fine Art. Ekspozycja obejmuje ponad 90 rysunków i 10 obrazów – wiele z nich było pokazywanych wcześniej bardzo rzadko, bądź wcale.

Jeden z widzów wystawy, wyznał, że oglądając dzieła Kossoffa, przyszło mu do głowy zdanie wypowiedziane niegdyś przez amerykańską aktorkę, producentkę i wokalistkę, Bette Midler. Miała ona bowiem stwierdzić: „podczas gdy w Nowym Jorku jest godzina trzecia, w Londynie jest wciąż rok 1938”. I rzeczywiście – na wielu dziełach artysty czas się naprawdę zatrzymał.

Podobnie jak malarz niemieckiego pochodzenia, Frank Helmut Auerbach, Kossoff pozostał zafascynowany londyńskimi budynkami z lat 50. i 60. Zapamiętale szkicował uszkodzone obszary miasta po II wojnie światowej oraz dokumentował ich żmudną odbudowę.

I tak, dzieło malarza pochodzące z 1954 roku, przedstawiające budynek Katedry Św. Piotra, nie jest wcale symbolem brytyjskiej siły, ale tłem dla zupełnie nowych, innych początków.

W połowie lat 60. artysta namalował zapomniane, nieużytkowane tereny kolejowe dworca St Pancras. W roku 2005, Kossoff wrócił do tej strefy, aby uchwycić budynek zaprojektowany przez słynnego architekta George’a Gilberta Scotta, w dniu poprzedzającym jego rewitalizację. Kossoff daje nam zatem do zrozumienia, że Londyn nigdy nie pozostaje stateczny.

I rzeczywiście, na obrazach malarza takich jak np. „City Building Site” (1961), dzieje się tak wiele, że nie jesteśmy w stanie ogarnąć wzrokiem kto i gdzie, jakie aktywności wykonuje. Podobnie jest z dziełem pt. „Children’s Swimming Pool, 11 o’clock Saturday Morning, August 1969”, na którym widzimy szaloną ilość roznegliżowanych ciał, wypełniających kryty basen. Jedni skaczą do wody, drudzy oddają się wodnym zabawom, jeszcze inni obserwują tłum mocząc stopy w błękitnej wodzie. Wszędzie trwa atmosfera rejwachu i świetnej zabawy.

W ogólnym podsumowaniu jednak, Kossoff  jawi się jako melancholijny, skłonny do egzystencjalnych refleksji artysta. W odpowiedzi na okropność wojny, poprzez swoją twórczość, zawsze podkreślał kruchość ludzkiego życia.

Jednak jego najnowsza seria obrazów, przepełniona jest jasnością. Można zatem zaryzykować stwierdzenie, że twórczość Kossoffa, zatoczyła koło. Artysta powrócił do miejsca swojej młodości – Shoreditch, rejonu w południowej części gminy London Borough of Hackney w Wielkim Londynie.

Malarz, który ukończył 86 lat, jest już za słaby by malować, jednak nie zrezygnował ze sztuki rysunku. Na jego szkicach pyszni się chociażby londyński Arnold Circus, słynna altana tonąca w zieleni platanów, przedstawiona na tle turkusowego nieba. Psy szwendają się po ulicy, gdzieś na chodniku widać młodą kobietę z dziecięcym wózkiem. Jak przyznaje Kossoff, Londyn stale się zmienia i przynosi nowe życie. Dzięki temu wydaje się, że malarz w końcu osiągnął wymarzony spokój.

Oprac. Olga Pisklewicz

Fot. Leon Kossoff, „Children’s Swimming Pool, 11 o’clock Saturday Morning, August 1969”,  Annely Juda Fine Art

Portal RynekiSztuka.pl

portal_rynekisztuka_portal

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.