Jak wspominaliśmy wczoraj, Wieczór Sztuki Współczesnej w nowojorskim Sotheby’s należał do niezwykle udanych. Oprócz tego, że dzieło Barnetta Newmana, uważane za jedną ikon ekspresjonizmu abstrakcyjnego, zostało sprzedane za rekordowe 43,84 miliony dolarów, padł także nowy rekord cenowy, za obraz żyjącego artysty.
Dzieło pędzla Gerharda Richtera zatytułowane „Plac katedralny w Mediolanie”, którego wstępna estymacja wahała się na poziomie od 30 do 40 milionów dolarów, zostało sprzedane na nowojorskiej aukcji za ponad 37 milionów dolarów.
Obraz został namalowany w 1968 roku, na zlecenie firmy Siemens Elettra i miał zawisnąć na ścianie jednego z jej mediolańskich biur. I rzeczywiście – dzieło Richtera zdobiło wnętrze budynku przez kolejnych 30 lat, aż w końcu, 1998 roku, poszło pod młotek. Za 3,5 miliona dolarów, kupiła je wówczas jedna z najbogatszych rodzin Stanów Zjednoczonych – rodzina Pritzkerów.
Dzieło, które przez 15 lat zyskało szalenie na wartości, przedstawia mediolański Plac Katedralny. Niesamowita czarno-biały praca wykonana techniką olejną, wygląda niczym blaknąca, nieostra fotografia.
Tzw. foto-obrazy są niezwykle charakterystyczne dla twórczości niemieckiego artysty. Z czasem Richter osiągnął perfekcję w przenoszeniu fotografii na płótno – precyzyjnie rozmazywał jeszcze świeżą farbę, uzyskując efekt przypominający niegotowy polaroid.
Cena obrazu „Domplatz, Mailand”, która przebiła o 7 milionów dolarów próg dolnej estymacji, jest nie tylko personalnym rekordem Richtera. Artysta ten, okazuje się być bowiem pierwszym żyjącym twórcą, któremu zapłacono za pracę tak wysoką kwotę.
81-letni dzisiaj Richter, od wielu lat uważany jest za najważniejszego niemieckiego abstrakcjonistę i fotorealistę. Oprócz obrazów w tonacji czerni i bieli, ceni sobie również energetyczne kolory, z których tworzy kompozycje na wielkoformatowych płótnach.
Na przestrzeni lat prace artysty można było oglądać w największych światowych muzeach i galeriach, takich jak m.in. w Guggenheim Museum w Nowym Jorku , w Musées royaux des Beaux Arts de Belgique w Brukseli, na 36. Biennale w Wenecji, w Israel Museum w Jerozolimie, w Musem of Modern Art w Nowym Jorku, w National Art Museum of China w Pekinie czy w londyńskiej National Portrait Gallery.
Źródło: Guardian
Oprac. Olga Pisklewicz
Fot. Gerhard Richter, 1968 , Domplatz, Mailand, Sotheby’s
Portal RynekiSztuka.pl