szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
SKLEP BANER DUŻY

Finał oskarżeń Thomasa Rousseta o plagiat

08.10.2013

Magazyn

Poradnik o rynku sztuki

Festiwal Art Moves 2013 dobiega końca. Wydarzenie wzbudza zainteresowanie sympatyków sztuki i przechodniów nie tylko ze względu na formułę prezentowania sztuki na bilbordach rozsianych w przestrzeni miejskiej, ale również ze względu na kontrowersje związane z nagrodzoną pracą francuskiego artysty Thomasa Rousseta.

Wedle opinii Wiesława Żyły (właściciela toruńskiej galerii Pro Arte)  i radcy prawnego Jana Piszczka praca francuskiego artysty Thomasa Rousseta, która wygrała tegoroczny Konkurs sztuki na bilbordach Art Moves jest plagiatem pracy polskiego rzeźbiarza Krzysztofa Bednarskiego.

Krzysztof Bednarski, Festiwal Art Moves 2013

Krzysztof Bednarski, Jajo w stalowych szczękach, Festiwal Art Moves 2013

Praca Bednarskiego powstała w 1978 roku i nosi tytuł „Jajo w stalowych szczękach”, użyte zostały w niej kolory biały i czerwony, bo praca odnosi się do ówczesnej sytuacji w Polsce i ma wymowę antykomunistyczną. Natomiast praca Rousseta powstała na tegoroczny konkurs pt. „Wspólnota czy jednostka? Wsparcie czy kontrola?”. Wyboru pracy dokonało międzynarodowe jury. Prace powstały w różnych technikach – praca Bednarskiego jest rzeźbą, natomiast Rousseta fotografią. Rousset nigdy nie miał kontaktu z pracą Bednarskiego, był również mocno zaskoczony, że podobny motyw został już użyty w innym dziele i w innym kontekście.

Prof. dr hab. Elżbieta Traple – adwokat, specjalista w zakresie prawa autorskiego, pracownik naukowy w Katedrze Prawa Cywilnego Uniwersytetu Jagiellońskiego:

Możliwa jest twórczość równoległa, niezależna i wówczas prawo autorskie chroni oba utwory i nie ma mowy o plagiacie. Nie jest to częsty przypadek, ale przy tego rodzaju utworach niewykluczony, zwłaszcza, że chodzi o koncepcję, a nie dosłowne przejęcie formy. Przy tak odległej dostępności utworu dla Autora nagrodzonego należy przypuszczać, że zbieg jest przypadkowy.

Helena Rymar – radca prawny, adwokat, specjalista w zakresie w prawa autorskiego i prawa mediów, pracownik Creative Commons Polska:

W sprawie pracy konkursowej mamy do czynienia z podręcznikowym przypadkiem inspiracji tymi samymi przedmiotami, w wyniku której powstały odrębne, oryginalne (twórcze) dzieła. Co więcej, w mojej opinii sam pomysł, czyli umieszczenie jajka w imadle nie jest chroniony prawem autorskim. Ochronie podlega jedynie forma wyrażenia tego pomysłu, w przypadku obu kontrowersyjnych dzieł jest ona odmienna: rzeźba versus fotografia, kolorystyka, układ przedmiotów. Odmienna jest także wymowa obu dzieł. Praca konkursowa jest stworzonym niezależnie, oryginalny dziełem, które powstało w wyniku inspiracji tymi samymi przedmiotami.

Również członkowie międzynarodowego jury, oceniający tegoroczne prace nadesłane na konkurs są zgodni, że praca Rousseta jest dziełem twórczym i zasługuje na główną nagrodę.

Więcej o festiwalu w Kalendarzu Rynku i Sztuki.
Festiwal jest dofinansowany ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Gminy Miasta Toruń.

źródło: Festiwal Art Moves 2013
fot. (góra) zwycięska praca Thomasa Rousseta

 

Niemczycka Gallery baner duży

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

ART KONSULTACJE
Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.