Festiwal Art Moves 2013 dobiega końca. Wydarzenie wzbudza zainteresowanie sympatyków sztuki i przechodniów nie tylko ze względu na formułę prezentowania sztuki na bilbordach rozsianych w przestrzeni miejskiej, ale również ze względu na kontrowersje związane z nagrodzoną pracą francuskiego artysty Thomasa Rousseta.
Wedle opinii Wiesława Żyły (właściciela toruńskiej galerii Pro Arte) i radcy prawnego Jana Piszczka praca francuskiego artysty Thomasa Rousseta, która wygrała tegoroczny Konkurs sztuki na bilbordach Art Moves jest plagiatem pracy polskiego rzeźbiarza Krzysztofa Bednarskiego.
Praca Bednarskiego powstała w 1978 roku i nosi tytuł „Jajo w stalowych szczękach”, użyte zostały w niej kolory biały i czerwony, bo praca odnosi się do ówczesnej sytuacji w Polsce i ma wymowę antykomunistyczną. Natomiast praca Rousseta powstała na tegoroczny konkurs pt. „Wspólnota czy jednostka? Wsparcie czy kontrola?”. Wyboru pracy dokonało międzynarodowe jury. Prace powstały w różnych technikach – praca Bednarskiego jest rzeźbą, natomiast Rousseta fotografią. Rousset nigdy nie miał kontaktu z pracą Bednarskiego, był również mocno zaskoczony, że podobny motyw został już użyty w innym dziele i w innym kontekście.
Prof. dr hab. Elżbieta Traple – adwokat, specjalista w zakresie prawa autorskiego, pracownik naukowy w Katedrze Prawa Cywilnego Uniwersytetu Jagiellońskiego:
Możliwa jest twórczość równoległa, niezależna i wówczas prawo autorskie chroni oba utwory i nie ma mowy o plagiacie. Nie jest to częsty przypadek, ale przy tego rodzaju utworach niewykluczony, zwłaszcza, że chodzi o koncepcję, a nie dosłowne przejęcie formy. Przy tak odległej dostępności utworu dla Autora nagrodzonego należy przypuszczać, że zbieg jest przypadkowy.
Helena Rymar – radca prawny, adwokat, specjalista w zakresie w prawa autorskiego i prawa mediów, pracownik Creative Commons Polska:
W sprawie pracy konkursowej mamy do czynienia z podręcznikowym przypadkiem inspiracji tymi samymi przedmiotami, w wyniku której powstały odrębne, oryginalne (twórcze) dzieła. Co więcej, w mojej opinii sam pomysł, czyli umieszczenie jajka w imadle nie jest chroniony prawem autorskim. Ochronie podlega jedynie forma wyrażenia tego pomysłu, w przypadku obu kontrowersyjnych dzieł jest ona odmienna: rzeźba versus fotografia, kolorystyka, układ przedmiotów. Odmienna jest także wymowa obu dzieł. Praca konkursowa jest stworzonym niezależnie, oryginalny dziełem, które powstało w wyniku inspiracji tymi samymi przedmiotami.
Również członkowie międzynarodowego jury, oceniający tegoroczne prace nadesłane na konkurs są zgodni, że praca Rousseta jest dziełem twórczym i zasługuje na główną nagrodę.
Więcej o festiwalu w Kalendarzu Rynku i Sztuki.
Festiwal jest dofinansowany ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Gminy Miasta Toruń.
źródło: Festiwal Art Moves 2013
fot. (góra) zwycięska praca Thomasa Rousseta