szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Eksperci milczą na temat skandalu związanego z fałszerstwem

14.10.2013

Magazyn

Afera związana z fałszywymi dziełami Ekspresjonizmu abstrakcyjnego sprzedanymi w Nowym Jorku (z których około 40 obsługiwanych było przez nieistniejącą już galerię Knoedler), która zbulwersowała przedstawicieli rynku sztuki, zdaje się nie wywoływać zaniepokojenia w środowisku uczonych. Oprócz śledztwa federalnego, prowadzonych w tej sprawie było kilka procesów cywilnych.

Całe zajście miejsce miało w grudniu 2011 roku, gdy na jaw wyszła informacja, iż sprzedawane przez nowojorską Knoedler Gallery dzieła sztuki, których autorstwo przypisywane było między innymi Jacksonowi Pollockowi i Markowi Rothko, okazały się fałszywe. Galeria, po 165 latach swojego działania została zamknięta, a jej dyrektor, Ann Friedman, pozwana i oskarżona o winę w sprawie sprzedaży sfałszowanego obrazu Pollocka. Dzieło zatytułowane Untitled 1950 i sygnowane nazwiskiem Pollocka („J. Pollock”) sprzedane zostało za 17 milionów dolarów Pierre’owi Lagrange’owi, belgijskiemu przedstawicielowi funduszu hedgingowego i założycielowi grupy inwestycyjnej GLG Partners. Inwestor ma nadzieję odzyskać przynajmniej 15 milionów na drodze sądowej.

W zeszłym miesiącu swoje oświadczenie złożyła była dyrektor Knoedler Gallery – Ann Freedman, która twierdzi iż nie dopuściła się zaniedbania, ponieważ grono ekspertów, z którymi pracowała uznało prace za autentyczne. Pośród ekspertów wymienionych przez Freedman znajduje się Ernst Beyeler, znany handlarz sztuki, Dean Sobel – dyrektor Clyfford Still Museum, a także byli i obecni kustosze oraz kuratorzy takich placówek jak: muzeum Solomon R. Guggenheim, Fundacji Beyeler, National Galery Washington i wielu innych. Freedman podkreśla, iż podczas zeznań sądowych przypomniała, że zawsze gdy była niepewna co do autentyczności któregoś z dzieł, zwracała się o radę do ekspertów z danej dziedziny sztuki. Ci jednak w całej sprawie starają się zachowywać milczenie, uchylając się od wszelkich komentarzy. Sytuacja ekspertów jest na tyle zła, że może pociągnąć za sobą poza utratą autorytetu i stanowisk pracy poważne konsekwencje prawne.

Obraz sygnowany „J. Pollock”, sprzedany londyńskiemu kolekcjonerowi, który walczy o zwrot straconych pieniędzy, za 17 milionów dolarów.

Obraz sygnowany „J. Pollock”, sprzedany londyńskiemu kolekcjonerowi, który walczy o zwrot straconych pieniędzy, za 17 milionów dolarów.

Milczenie jednak również nie łagodzi całej sprawy, a wręcz zachęca potencjalnych fałszerzy do dalszego wykonywania swojej pracy. Skala problemu jest na tyle duża, iż przedstawiciele rynku sztuki obawiają się nadchodzącej fali fałszerstw. Ogromne kwoty jakie w ostatnich latach osiągają na aukcjach dzieła sztuki współczesnej sprawiają, iż fałszerstwa zdają się być bardziej kuszące, niż kiedykolwiek.

Dzieła, które okazały się fałszywe, były podróbkami prac artystów takich jak Mark Rothko, Jackson Pollock, Lee Krasner, Robert Motherwell, Willem de Koonig, Clyfford Still i innych. Sąd szacuje straty poniesione przez kupców fałszywych prac na więcej niż 80 milionów dolarów.

Wszystkie sfałszowane dzieła należeć miały do anonimowego biznesmena żyjącego w Meksyku i Szwajcarii. Ich nagłe pojawienie się znikąd tłumaczyć miał fakt, iż kolekcjoner wszedł w posiadanie dzieł przez pośrednictwo z artystami, a następnie przechowywał je przez długi czas. Autorem przekonujących fałszerstw rzekomo okazał się malarz chińskiego pochodzenia, mieszkający w Queens, w Nowym Jorku.

Podobne skandale miały już miejsce na rynku sztuki, milczenie ekspertów w tej sprawie pociągnąć może za sobą jednak niemałe konsekwencje. Choć kolekcjonerzy, mimo zachwianego zaufania nie zaprzestają kupna sztuki współczesnej, dla rynku sprawa pozostaje wyjątkowo problematyczna.

Eliza Ortemska

Portal RynekiSztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

 

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.