szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Arcydzieło Pabla Picassa wystawione na loterii

17.10.2013

Ciekawostki

Sklep rynekisztuka

Olivier Widmaier Picasso, 52 letni Francuz, wnuk słynnego malarza Pabla Picassa, do tej pory strzegł dobrego imienia sztuki dziadka, nad którą sprawował pieczę. Wielce zaskakującą jest więc informacja, iż jedno z arcydzieł artysty, gwasz z 1914 roku, L’Homme au Gibus wystawione zostanie przez Oliviera na… loterii, w której jeden kupon kosztuje £85.

Obraz można oglądać podczas targów sztuki Frieze Week w Londynie, w PAD (Pavillon for Art and Design) na Berkeley Square. Gwasz jest jedną z nagród w loterii, która pomoże zebrać pieniądze dla międzynarodowego stowarzyszenia Save Tyre, które finansuje projekty odnowy zniszczonego działaniami wojennymi fenickiego miasta w Libanie, znajdującego się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Na loterii sprzedanych ma zostać 50 tysięcy kuponów, każdy za cenę 85 funtów. Stowarzyszenie żywi nadzieję, iż w grudniu, na który przypada czas losowania, ich zasoby pieniężne powiększą się dzięki loterii o 5 milionów euro. Równie kontent będzie zapewne szczęśliwiec, w którego ręce trafi arcydzieło wyceniane na 750 tysięcy euro.

Robert Doisneau, Pains De Picasso, Vallauris, źrodło: Sotheby's

Robert Doisneau, Pains De Picasso, Vallauris, źrodło: Sotheby’s

Olivier jest również odpowiedzialny za pośrednictwo w umowie, która w roku 1998 doprowadziła do umieszczenia podpisu malarza na jednym z modeli samochodów Citroëna. Wtedy jednak warunek był prosty – to miał być dobry samochód. Umowa doprowadziła do wzbogacenia się i tak już majętnej rodziny Picassa, obecnie natomiast na rynku dostępny jest już trzecia generacja serii Citroëna 4 sygnowanego nazwiskiem malarza.

Kuzynka Oliviera, Marina Picasso
, twierdzi iż jego ostatnie posunięcie przynosi hańbę nazwisku ich dziadka. Gdy malarz zmarł w kwietniu 1973, Olivier miał zaledwie 12 lat, nigdy nie poznał swojego dziadka. Okoliczności, które po śmierci malarza doprowadziły do wielu pomówień i powstawania fałszywych historii na jego temat sprawiły jednak, iż Olivier został prawnikiem, by chronić w przyszłości nazwiska swego dziadka. Co więc skłoniło go do wystawienia jednego z obrazów malarza na loterię? Jak twierdzi Olivier, Picasso nigdy nie przywiązywał wagi do wartości swoich obrazów. Cieszył się nimi i chciał poprzez sztukę poprawiać nastrój innym ludziom. Dlaczego więc powinniśmy skusić się na los na loterii? Przede wszystkim dlatego, że obraz jest piękny. Stanowi ponadto kluczowy moment w okresie twórczości malarza poprzedzającym jego spotkanie z Jean’em Cocteau, które stanowiło początek nowego punktu w karierze artysty. W czasie, w którym projektował kostiumy i kurtynę do baletu Cocteau, Satie’go i Diagilewa, Apollinaire po raz pierwszy użył terminu „surrealizm”. Obraz L’Homme au Gibus jest więc częścią przełomowego okresu historii malarstwa i sztuki XX wieku.

Fot. Pablo Picasso, „L’homme au gibus“, 1914, gwasz, crédit photo Succession Picasso.

Źródło: theguardian.com
Oprac. Eliza Ortemska
Portal RynekiSztuka.pl

portal_rynekisztuka_portal

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.