Podczas wczorajszej Aukcji Sztuki Współczesnej sprzedano obraz Wojciecha Fangora „M 8” za 506 000 zł. To światowy rekord na pracę tego artysty na aukcjach i najdrożej sprzedana na aukcji w Polsce praca żyjącego artysty.
Wśród licytowanych wczoraj 65 dzieł powstałych po 1945 roku znalazło się kilka obrazów pochodzących z amerykańskich kolekcji, niektóre z nich trafiły na polski rynek sztuki po raz pierwszy. Najdrożej sprzedano obraz Wojciecha Fangora „M 8” (1969 r.) ze słynnego cyklu „kół” – za 506 000 zł.
Obraz „M8” z 1969 roku, należał do 2000 roku do kolekcji Kennetha Battelle, znanego jako „Kenneth” fryzjera gwiazd i celebrytów, który zmarł w maju tego roku w wieku 86 lat. W jego salonie w Hotelu Waldorf Astoria na Park Avenue w Nowym Jorku czesały się u niego takie osobistości jak Jackie Kenneddy, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe Katherine Hepburn, Jacklin Bisett i wiele innych. Kenneth zakupił obrazy Wojciecha Fengora w Gallerie Chalette, z którą malarz współpracował od momentu osiedlenia się w Stanach Zjednoczonych w 1966. Jeden z posiadanych przez Kennetha obrazów Fangora (Fala) był wystawiany w Gugenheim Museum.
Tak o twórczości Fangora z tego okresu pisze Bożena Kowalska:
„Koła artysty były nieustannym, wielostronnym eksperymentem. Sprawdzał w nich wciąż w nowy sposób efekty działania jaskrawości czy stonowanych kolorów w ich zestawieniach, nasycenia i stopnia jasności barwy, wielkości kręgów, większej i mniejszej szerokości jej pasm oraz ich zagęszczenie lub ascetycznej oszczędności i dyskrecji wyrazu. Stosował też artysta w swoich obrazach wszelkie, znane z teorii barw, kontrasty, zwłaszcza zaś kontrasty kolorów występujących i wstępujących, a także zjawiska powidoków”.
Wojciech Fangor w czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946 r. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem – jak w słynnym “Studium przestrzeni” z 1958 r., poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce Op–art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970 r.). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.
Drugi najwyższy wynik na aukcji uzyskał „Kezek” przedstawiciela op-artu Victora Vasarely’ego – 356 500 zł, trzeci „Na plaży III” Jerzego Nowosielskiego – 287 500 zł. Wśród najwyżej sprzedanych znalazły się także: op-artowskie płótno „Hazed Yellow” Juliana Stańczaka – 218 500 zł, parasolka z cyklu „Multipart” Tadeusza Kantora – 201 250 zł, oraz praca Romana Opałki z cyklu „Alfabet grecki”, która sprzedana została za 172 500 zł.
Podczas wczorajszej Aukcji Sztuki Współczesnej sprzedano dzieła za ponad 3,7 mln złotych – co jest rekordowym obrotem na tego rodzaju aukcjach na polskim rynku sztuki.
Na świecie po raz pierwszy w historii obroty z aukcji sztuki współczesnej przekroczyły miliard Euro (według raportu ArtPrice.com). W listopadzie padły też dwa nowe rekordy aukcyjne – tryptyk Francisa Bacona został najdrożej wylicytowanym dziełem (142 mln USD), a rzeźba Jeffa Koonsa najdroższą pracą żyjącego artysty sprzedaną na aukcji (58,5 mln USD).
fot.(góra) Wojciech Fangor, „M 8”, 1969 r., źrodło: Desa Unicum
Źródło: Desa Unicum