W ciągu kilku ostatnich lat niektóre z pozycji malarstwa abstrakcyjnego zdrożały nawet o 30 mln dolarów. W zestawieniu największych transakcji aukcyjnych tego nurtu znajdziemy nazwiska: Rothko, Still, Pollock, Newman i Kline.
Lp. |
Artysta |
Dzieło |
Cena | Rok sprzedaży |
1 | Mark Rothko | „Orange, Red, Yellow” | $77 500 000 | 2012 |
2 | Mark Rothko |
„No. 1 (Royal Red And Blue)” |
$67 000 000 | 2012 |
3 | Mark Rothko | „White Center” | $65 000 000 | 2007 |
4 | Clyfford Still | „1949-A-No . 1” | $55 000 000 | 2011 |
5 | Jackson Pollock | „Number 19, 1948” | $52 000 000 | 2013 |
6 | Mark Rothko | „No.15” | $45 000 000 | 2008 |
7 | Mark Rothko | „No. 11 (Untitled)” | $41 000 000 | 2013 |
8 | Barnett Newman | „Onement VI” | $39 000 000 | 2013 |
9 | Franz Kline | „Untitled” | $36 000 000 | 2012 |
10 | Jackson Pollock | „Number 4” | $36 000 000 | 2012 |
Źródło: www.artprice.com
Mark Rothko to artysta, który w swojej figuratywnej twórczości skupiał się szczególnie na barwach, które w zależności od emocji przybierały zróżnicowane odcienie. Jego obraz „White Center” sprzedano w 2007 roku za sumę 65 mln dolarów. Była to najdroższa powojenna transakcja na rynku aukcyjnym. Rekord został pobity dwukrotnie przez tego samego artystę pracami „No. 1 (Royal Red And Blue)” oraz „Orange, Red, Yellow”, która ostatecznie ustaliła najwyższą cenę na poziomie 77 mln dolarów podczas aukcji w Sotheby’s.
Twórczość Clyfforda Stilla to zbiór nienazwanych prac, które w odróżnieniu od Rothko, czy Newmana charakteryzowały się nieregularną kompozycją oraz zestawieniem skomplikowanych barw. Charakterystyczny styl artysty wykształcił się ok. 1950 roku. Jego dzieło „1949-A-No.1” zajmuje czwarte miejsce w zestawieniu, sprzedane zostało w Nowym Jorku za 55mln dolarów.
Jackson Pollock to autor, który odszedł od linearnej kompozycji. Wykształcił swój własny warsztat rozpryskując farby na dużym formacie, a następnie wybierając fragment odpowiadający jego wizji. Artysta utrzymywał, że w swojej twórczości„nigdy nie traci kontroli nad tym co robi”.
Do Jacksona Pollocka należą dwie pozycje znajdujące się kolejno w połowie i na samym końcu zestawienia. Jest to spore zaskoczenie z uwagi na wycenę oszacowaną przez Christie’s dla obrazu „Number 19”, która oscylowała w granicach 17 mln$, tak, aby na właściwej aukcji osiągnąć 52 mln dolarów.
Sprzedaż obrazu Barneta Newmana przyniosła największy wzrost ceny w odniesieniu do jej wartości sprzed kilku lat. „Onement VI” to płaszczyzna o niebieskim odcieniu przedzielona białą kreską (pojawiającą się na wielu obrazach artysty), która – jak określał autor – jest „zamkiem błyskawicznym” spajającym całość. Nieoficjalnie wiadomo, że dzieło kupiła projektantka Miuccia Prada.
Franz Kline to jedyny z wymienionych twórców abstrakcji, którego maniera twórcza nie opierała się na kolorystyce, lecz przede wszystkim na kompozycji kształtów. Jest on kolejnym po Newmanie i Pollocku przykładem, że w ciągu 5 lat prace mogą zyskać na wartości nawet 30 mln dolarów.
Katarzyna Grzemska
Portal Rynek i Sztuka