szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Wzrost cen malarstwa abstrakcyjnego na świecie

09.01.2014

Rekordy aukcyjne

W ciągu kilku ostatnich lat niektóre z pozycji malarstwa abstrakcyjnego zdrożały nawet o 30 mln dolarów. W zestawieniu największych transakcji aukcyjnych tego nurtu znajdziemy nazwiska: Rothko, Still, Pollock, Newman i Kline.

Lp.

Artysta

Dzieło

Cena Rok sprzedaży
1 Mark Rothko „Orange, Red, Yellow” $77 500 000 2012
2 Mark Rothko

„No. 1 (Royal Red And Blue)”

$67 000 000 2012
3 Mark Rothko „White Center” $65 000 000 2007
4 Clyfford Still „1949-A-No . 1” $55 000 000 2011
5 Jackson Pollock „Number 19, 1948” $52 000 000 2013
6 Mark Rothko „No.15” $45 000 000 2008
7 Mark Rothko „No. 11 (Untitled)” $41 000 000 2013
8 Barnett Newman „Onement VI” $39 000 000 2013
9 Franz Kline „Untitled” $36 000 000 2012
10 Jackson Pollock „Number 4” $36 000 000 2012

 Źródło: www.artprice.com

Mark Rothko to artysta, który w swojej figuratywnej twórczości skupiał się szczególnie na barwach, które w zależności od emocji przybierały zróżnicowane odcienie. Jego obraz „White Center” sprzedano w 2007 roku za sumę 65 mln dolarów. Była to najdroższa powojenna transakcja na rynku aukcyjnym. Rekord został pobity dwukrotnie przez tego samego artystę pracami „No. 1 (Royal Red And Blue)” oraz „Orange, Red, Yellow”, która ostatecznie ustaliła najwyższą cenę na poziomie 77 mln dolarów podczas aukcji w Sotheby’s.

Mark Rothko,No.1 Royal, Red, and, Blue, 1954, źródło:artmarketmonitor.com.com

Mark Rothko,No.1 Royal, Red, and, Blue, 1954, źródło:artmarketmonitor.com

Twórczość Clyfforda Stilla to zbiór nienazwanych prac, które w odróżnieniu od Rothko, czy Newmana charakteryzowały się nieregularną kompozycją oraz zestawieniem skomplikowanych barw. Charakterystyczny styl artysty wykształcił się ok. 1950 roku. Jego dzieło „1949-A-No.1” zajmuje czwarte miejsce w zestawieniu, sprzedane zostało w Nowym Jorku za 55mln dolarów.

Clyfford Still 1949-A-No . 1 www.wpengine.net

Clyfford Still 1949-A-No . 1 www.wpengine.net

Jackson Pollock to autor, który odszedł od linearnej kompozycji. Wykształcił swój własny warsztat rozpryskując farby na dużym formacie, a następnie wybierając fragment odpowiadający jego wizji. Artysta utrzymywał, że w swojej twórczości„nigdy nie traci kontroli nad tym co robi”.

Jackson Pollock, No. 19 źródło: christies.com

Jackson Pollock, No. 19
źródło: christies.com

Do Jacksona Pollocka należą dwie pozycje znajdujące się kolejno w połowie i na samym końcu zestawienia. Jest to spore zaskoczenie z uwagi na wycenę oszacowaną przez Christie’s dla obrazu „Number 19”, która oscylowała w granicach 17 mln$, tak, aby na właściwej aukcji osiągnąć 52 mln dolarów.

Sprzedaż obrazu Barneta Newmana przyniosła największy wzrost ceny w odniesieniu do jej wartości sprzed kilku lat. „Onement VI” to płaszczyzna o niebieskim odcieniu przedzielona białą kreską (pojawiającą się na wielu obrazach artysty), która – jak określał autor – jest „zamkiem błyskawicznym” spajającym całość. Nieoficjalnie wiadomo, że dzieło kupiła projektantka Miuccia Prada.

Barnett Newman,Onement VI źródło: sothebys.com

Barnett Newman,Onement VI
źródło: sothebys.com

Franz Kline to jedyny z wymienionych twórców abstrakcji, którego maniera twórcza nie opierała się na kolorystyce, lecz przede wszystkim na kompozycji kształtów. Jest on kolejnym po Newmanie i Pollocku przykładem, że w ciągu 5 lat prace mogą zyskać na wartości nawet 30 mln dolarów.

Franz Kline, Untitled źródło: Museum of American Art

Franz Kline, Untitled
źródło: Museum of American Art

Katarzyna Grzemska

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.