Niedawno, bo w 2010 roku, chiński rynek sztuki stał się najpotężniejszym na świecie. Swoją pozycję utrzymał przez kolejne lata. Wzrost zainteresowania wśród inwestorów z Państwa Środka odzwierciedlony jest w przychodach ze sprzedaży młodych przedstawicieli sztuki współczesnej.
Ze statystyk z 2008 roku wynika, że 174 artystów urodzonych po 1920 roku sprzedało swoje dzieła powyżej progu 100 000 dolarów. Kilku z młodych twórców skorzystało z dynamicznego rozwoju rynku, a aktualnie sztuka współczesna cieszy się największym zainteresowaniem. W zestawieniach podane zostały wartości prac wybranych autorów zakupione ok. 2010 roku, a następnie odsprzedane w 2013. Porównanie pozwala określić tendencje chińskiego rynku sztuki w kolejnych okresach.
WZROSTY:
Lp. | Artysta | Cena przed 2013 | Dzieło | Cena w 2013 |
1 | Hong Ling | $23,562 | Lonely Night | $105,616 |
2 | Li Songsons | $86,640 | National Geographic | $644,000 |
3 | Luo Zhongli | $183,039 | Moonlight | $267,040 |
4 | Zhou Chunya | $216,150 | Horse | $453,880 |
5 | Liu Ye | $1,113,500 | Big Flagship | $2,346,100 |
źródło: artprice.com
Nazwiska przedstawione w tabeli nie zawsze rozpoznawane są wśród zachodnich kolekcjonerów. Nie przeszkadza to jednak w odnoszeniu spektakularnych sukcesów. Dzieła Luo Zhongli trzykrotnie złamały barierę miliona dolarów. Popyt na obrazy jego autorstwa ma ugruntowany charakter, ale wzrosty z 2010 utwierdziły jego pozycję wśród innych twórców. „Moonlight” sprzedany w 2013 roku w Hong Kongu za cenę wyższą o 84 000 dolarów niż podczas transakcji w 2008 roku plasuje się po środku stawki.
O ponad 82 000 dolarów zdrożało dzieło „Lonely Night” Hong Linga, który uważany jest za jednego z najbardziej obiecujących chińskich twórców kolejnych lat. Śledząc rozwój artysty należy podkreślić, że w 1990 roku jego obrazy były licytowane za mniej niż 5000 dolarów.
Liu Ye jest autorem, który stworzył specyficzny dziecięcy świat, przyjęty z aprobatą przez zachodnie jednostki artystyczne. Kariera Ye rozwinęła się w 2000 roku, kiedy on sam został dostrzeżony na arenie międzynarodowej. Rewelacyjny wzrost dla „Big Flagship” z poziomu 1 113 500 dolarów do 2 346 100, jest tylko jedną z milionowych transakcji dla tego artysty.
Zhou Chunya przekraczał magiczną linię miliona aż jedenaście razy w ciągu ostatnich 3 lat. Zyski z odsprzedaży fantastycznie obrazuje „Horse”, którego wartość podwoiła się tak, aby osiągnąć 453 880 dolarów. W trend rosnący wpisuje się również Li Songsong. W 2013 roku był świadkiem jak jego praca „National Geographic” sprzedana w Hong Kongu zyskała na wartości 557 000 dolarów.
Prace wyszczególnionych autorów skutecznie oparły się prognozom spowolnienia na chińskim rynku, nie wszyscy mieli jednak tyle szczęścia.
SPADKI:
Lp. | Artysta | Cena przed 2013 | Dzieło | Cena w 2013 |
1 | Zhang Xiaogang | $9,637 | Bloodline: big family | $6,000 |
2 | Guo Wei | $20,400 | Inside with the Mosquitoes and Moths | $11,592 |
3 | Zhang Huan | $38,112 | Shanghaï Family Tree | $17,943 |
4 | Ql Zhilong | $40,000 | Untitled | $15,456 |
5 | Feng Zhengjie | $45,000 | Untitled | $25,000 |
źródło: artprice.com
Przykładami gwałtownych spadków cen mogą być dzieła Zhanga Xiaogan, Guo Wei, Qi Zhilonga i Fenga Zhengjie. Często spadające wartości nie były związane z brakiem zainteresowania, wręcz przeciwnie. Ceny obrazów zaczęły rosnąć na tyle szybko, że ich potencjalni nabywcy nie byli w stanie za nimi podążać. Zbiegło się to również z nieudanymi próbami wprowadzenia artystów w szerszy krąg odbiorców. Nie wyklucza to jednak odbicia w 2014 roku.
Zhang Xiaogan jest autorem kolekcji składającej się z 58 części, której wartość do 2008 roku wzrosła o 5 milionów dolarów. Jednak w ostatnim roku artysta odnotował spadki, które są dobrze widoczne na jednym z obrazów należących do kolekcji. „Bloodline: big family” z 23 000 dolarów spadł do 7 740 w listopadzie w 2013 roku.
Czas nie był łaskawy również dla Guo Weia, którego dzieła, pomimo dobrych wyników pomiędzy 2006, a 2008, straciły na wartości. Sportretowane przez Qi Zhilonga młode dziewczyny również nie pomogły mu się ustrzec spadku. Bezimienny obraz oddany na aukcje w 2008 roku zainkasował 40 000 dolarów, potencjalna odsprzedaż w 2013 roku w Hong Kongu wykazała, że ówcześnie wart jest jedynie ok. 15 000 dolarów. Współczynnik określający brak sprzedaży dzieł Zhilonga wzrósł z 14% do 28%.
Feng Zhengjie również został ofiarą zawyżonych spekulacji na jego dzieła przed 2012 rokiem. Przez wysokie wyceny wiele obrazów nie znalazło właściciela, a odsetek niesprzedanych prac wzrósł do 40%.
Spadek cen jest niezwykle krzywdzący z perspektywy zawyżonych spekulacji. Obniżenie kwot może jednak okazać się optymistyczne dla kolekcjonerów, którzy mogą zakupić wartościowe dzieło w atrakcyjnej cenie.
Katarzyna Grzemska
fot. góra Liu Ye, Bleah, źródło: Chinese Avantgarde
Portal Rynek i Sztuka