Kwestia rozszerzającego się rynku sztuki jest coraz częściej poruszana w środowisku artystycznym. Nad tym, czy wspomniany rynek jest już globalny debatują kolekcjonerzy, przedstawiciele największych domów aukcyjnych na świecie, a także eksperci z tej dziedziny.
Bez względu jak brzmi odpowiedź, lokalizacje położone we wschodniej części półkuli odgrywają coraz większą rolę w międzynarodowych realiach. Tokio, Hong-Kong, Pekin, czy Dubaj umacniają swoja pozycję poprzez intensywny rozwój sektora sztuki i kultury oraz regularne inwestowanie w najwybitniejsze dzieła.
Nowa ekspozycja, która zwraca oczy całego świata na Tajwan, jest potwierdzeniem, że wraz z rozwojem globalnego rynku pojawiają nowe ośrodki artystyczne. Wyspa oddalona w niewielkiej odległości od wybrzeży Chin stała się miejscem, gdzie zderzenia kulturowe wykształciły nowe spojrzenie na sztukę współczesną.
“Schizophrenia Taiwan 2.0” oferuje przegląd niestandardowych prac 14 tajwańskich artystów. Pomimo że większość prac została zrealizowana przy pomocy nowoczesnych technik cyfrowych, w twórczości każdego autora obecny jest niepokój wynikający z powiązań historycznych. Artyści tworzą w realiach mocno przesiąkniętych kolonialną przeszłością oraz walką o tożsamość narodową. Instalacje wskazują na obserwowane w tym kraju dychotomie: centrum kontra peryferie, przyszłość kontra przeszłość.
Przegląd stawia również szereg kontrowersyjnych pytań skierowanych zarówno do mieszkańców Wschodu jak i Zachodu. Do najważniejszych należy to, w jaki sposób rewolucja technologiczna wpłynie na relacje konkurujących ze sobą państw, a także jak przekształci się nasza zdolność do współistnienia. Ekspozycję będzie można obserwować na kilku europejskich festiwalach sztuki m.in. w Niemczech, Francji i Rosji.
Katarzyna Grzemska
fot. góra : Pei-Shih Tu „The Adventures in Mountain Yu V”; Schizophrenia Taiwan 2.0
Portal Rynek i Sztuka