szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Wybitne dzieło naśladowcy Caravaggia odrestaurowane

10.03.2014

Świat: wydarzenia

Obraz „The Penitent Mary Magdalene”– autorstwa naśladowcy Caravaggia – Francesco’a Boneri, powrócił do regularnej ekspozycji Muzeum Narodowego w Sztokholmie po cyklu renowacji. Dzieło spędziło w specjalistycznych pracowniach ponad 200 godzin.

„The Penitent Mary Magdalene” jest częścią wystawy zatytułowanej Masters of Darkness. Dzieło pozostawało w posiadaniu sztokholmskiego muzeum przez dziesięciolecia, ze względu na uszkodzenia od dawna nie można było znaleźć go wśród eksponatów. Renowację wymusiła gruba warstwa zanieczyszczeń, wyblakłe kolory, a także pożółkły lakier.

W 2011 roku Britta Nilsson, pracująca dla szwedzkiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych, przeprowadziła wstępną ekspertyzę i odkryła, że za uszkodzonym płótnem kryje się bardzo wartościowy eksponat.  Obraz przez wiele lat pozostawał anonimowy. Wiadomo było jedynie, że autorem jest naśladowca Michelangelo Merisi. Tajemniczy Cecco del Caravaggio został zidentyfikowany jako Francessco Boneri – artysta, który od XVII wieku tworzył we Włoszech. To, w jaki sposób jego obraz przedostał się do Szwecji jest do tej pory nieznane. Wiadomo jedynie, że stało się to w 1804 roku za sprawą prywatnej transakcji.

Obraz jest postrzegany jako arcydzieło nie tylko ze względu na swój artystyczny przekaz. Boneri sam pozyskiwał swoje farby. Podczas badań stwierdzono, że w pigmentach znajdują się substancje tj. organiczna ziemia gruntowa, czy biały ołów świetnie nadający się do malowania obszarów ciała. Rękawy niebieskiej sukni Marii Magdaleny namalowane zostały za pomocą azurytunaturalnego pigmentu, który niestety przez lata stracił swoja intensywność.

Dzieła olejne są jednymi z najtrwalszych, ponieważ mogą ustrzec się działaniom rozmaitych rozpuszczalników nawet przez 400 lat. Niestety tym razem nie obyło się bez ingerencji specjalistów. Cały proces renowacji rozpoczął się od usunięcia powierzchownych zabrudzeń wodą destylowaną. Wszystkie kolejne działania stabilizowane były za pomocą karuku (rodzaj kleju), który pozwolił na pozbycie się warstwy pożółkłego lakieru.

„The Penitent Mary Magdalene” będzie wystawione do odbioru publicznego od 30 marca.

Katarzyna Grzemska

fot. góra Francesco’a Boneri „The Penitent Mary Magdalene” ; źródło: National Museum Sztockholm

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz warsztaty o sztuce

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.