„Portret kobiety” Czedekowskiego przekazany do Muzeum-Zamku w Łańcucie
27.03.2014
Polska: wydarzenia

„Portret kobiety” to obraz, który doskonale ilustruje twórczość Czedekowskiego w okresie pracy w USA. Przedstawia on Mary Grey Miller, żonę burmistrza Houston Oskara Holcomba (1888-1968). Obraz do tej pory przebywał w prywatnych zbiorach w Houston. Został podarowany Muzeum-Zamkowi w Łańcucie przez ostatnią właścicielkę dzieła, panią Deborah Troy.
W 2002 roku Muzeum-Zamek w Łańcucie otrzymało od wdowy po artyście, pani Herthy Czedekowski, 11 obrazów olejnych oraz liczne pamiątki i dokumenty związane z osobą jej zmarłego męża. Później muzealne zbiory w Łańcucie wzbogacone zostały o kolejne dary otrzymane od Pani Herthy (dwa obrazy, dokumenty, fotografie, książki i szkice). Muzeum planuje wkrótce otworzyć stałą ekspozycję poświęconą twórczości B. J. Czedekowskiego.
Po wybuchu II wojny światowej B. J. Czedekowski wyjechał do Wiednia a następnie w 1946 r. do Nowego Jorku. Niedługo później przeniósł się do Houston w stanie Teksas, gdzie otworzył swoją pracownię. Po śmierci żony w 1953 r. wyjechał do Austrii. Zmarł po krótkiej chorobie 8 lipca 1969 r.
Bolesław Jan Czedekowski urodził się 22 lutego 1885 r. w Wojniłowie, studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Był m.in. uczniem prof. Kazimierza Pochwalskiego. Po I wojnie światowej wyjechał do USA, gdzie wkrótce stał się wziętym portrecistą. W 1923 r. przeniósł się do Francji i otworzył swoją pracownię w Paryżu. Czedekowski zaliczany był do grona najwybitniejszych ówczesnych portrecistów. Otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień. W tym czasie często wracał do USA realizując tam liczne zamówienia. Wielokrotnie bywał także w Polsce, gdzie uczestniczył w wystawach oraz portretował znane osoby (m.in. prezydenta Ignacego Mościckiego, kardynała Leona Sapiehę, hr. Elżbietę Potocką i hr. Alfreda Potockiego z Łańcuta a także Jerzego Potockiego, ostatniego ambasadora RP przed wojną w Stanach Zjednoczonych). Od 1937 roku malarz osiadł w Warszawie, a jego obrazy były ozdobą wielu wystaw m.in. w Warszawie, Lwowie i Krakowie.