szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

Baltic Hub – nowe spojrzenie na państwa nadbałtyckie

25.04.2014

Polska: wydarzenia

Studia artystyczne wzbogacone o naukę przedsiębiorczości, regionalne centra designu oraz inicjatywy społeczne wykorzystujące lokalną tradycję to tylko niektóre pomysły wspierania sektora kreatywnego zaprezentowane podczas międzynarodowej konferencji Baltic Hub – Regional Creative Network, która odbyła się w dniach 3-6 kwietnia w Warszawie. 

W spotkaniu poświęconym strategiom budowania sieci wsparcia dla przemysłów kreatywnych w basenie Morza Bałtyckiego, obok przedsiębiorców z branży kreatywnej, udział wzięli przedstawiciele władz miasta oraz instytucji kulturalnych i akademickich. Nie zabrakło również gości zagranicznych z Estonii, Finlandii i Łotwy. Celem konferencji była próba odnalezienia wspólnego mianownika dla przemysłów kreatywnych z państw nadbałtyckich oraz opracowanie działań, które pozwolą wspólnie rozwijać innowacyjność regionu.

Konferencję otworzył panel z udziałem reprezentantów instytucji publicznych, którzy przedstawili sytuację polskiego sektora kreatywnego na tle innych gałęzi gospodarki oraz różne działania mające na celu wspieranie i promocję branży. – Warszawa wspiera sektor kreatywny z uwagi na jego rolę, jaką posiada na rynku. 10% przedsiębiorstw funkcjonujących w stolicy to firmy zaliczane do sektora kreatywnego – powiedział Michał Olszewski, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – Naszym flagowym przedsięwzięciem jest projekt centrum kreatywności na ulicy Targowej, który ma stać się centrum aktywności firm sektora kreatywnego w Warszawie.

Sesje tematyczne obfitowały w case studies, podczas których swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się przedsiębiorcy oraz instytucje współpracujące z sektorem kreatywnym. W zakresie designu swoją działalność zaprezentowali m.in.: Zamek Cieszyn, Concordia Design oraz Instytut Adama Mickiewicza. Aktywnością na rzecz wspierania twórców podzielił się Starter Gdańsk, który zasłynął z takich innowacyjnych projektów jak Crazy Room, portal 100 palców czy Creative Mornings. Na temat promocji sztuki nowoczesnej połączonej z aktywizacją osób niepełnosprawnych wypowiadał się Krzysztof Półtorak – kierownik Galerii Apteka Sztuki.

Interaktywną prezentację wygłosiła Zenka Bańkowska z Partnerstwa Creative Poland, która nie tylko przedstawiła działania partnerstwa  w  zakresie edukacji i networkingu, ale również poparła je „żywymi przykładami” w postaci: Agencji Artystycznej Krab, Officyny Kulturalnej oraz projektanckiego teamu Ursuli Ray i Ani Skuczyńskiej.  – Naszym celem jest zbudowanie środowiska ludzi kreatywnych- tłumaczyła Zenka Bańkowska. – Animujemy i prowadzimy projekty takie jak Networkingownia, po to, aby ludzie mieli okazję poznać się i poznać swoje projekty. Tworzymy przestrzeń, która inspiruje do nowych działań i pozwala uczyć się współpracy i zaufania do siebie nawzajem. Podczas panelu nie zabrakło istotnej wiedzy na temat legalnych źródeł kultury oraz zagadnień związanych z PR’em oraz marketingiem sztuki.

Konferencję zamknęły prezentacje gości zagranicznych, którzy omówili rodzime strategie wsparcia przemysłów kreatywnych oraz sposoby wykorzystania potencjału ekonomicznego twórców. – Sektor kreatywny dynamicznie się rozwija, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Dzięki naszym spotkaniom możemy porównać krajowe uwarunkowania i strategie wsparcia – zauważyła Silja Suntoa z Uniwersytetu Aalto w Finlandii.

Podsumowaniem wydarzenia była prelekcja Zdzisława Sobierajskiego właściciela firmy Sobierajski i Projektanci, który wskazał realne narzędzia umożliwiające budowanie platformy współpracy zarówno na rynku polskim jak i  międzynarodowym.

W ramach konferencji miały miejsce liczne wydarzenia towarzyszące, które odbyły się w Galerii Apteka Sztuki. Z dużym entuzjazmem spotkał się warsztat Design Thinking, podczas którego uczestnicy uczyli się metod projektowego myślenia oraz wykonywali praktyczne ćwiczenia na pobudzenie kreatywności. Odbyła się również gra miejska, która miała na celu ożywienie spojrzenia na Warszawę poprzez interakcję i integrację. Całość wydarzenia uwieńczył trwający trzy dni Wielkanocny Kiermasz rękodzieła, małego design, mody i sztuki, podczas którego artyści zrzeszeni w Partnerstwie Creative Poland zaprezentowali efekty swojej twórczości.

źródło: Creative Poland

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.