szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers

Czy brytyjska ustawa uleczy rynek sztuki?

25.04.2014

Prawo, Świat: aukcje

Regulacje aukcyjne w Wielkiej Brytanii powstrzymają próby manipulowania cenami dzieł sztuki. Ustawa weszła w życie 1 kwietnia br. oraz wprowadza obowiązek pisemnego dokumentowania transakcji.

Nowe prawo wprowadza obowiązek potwierdzania transakcji, które do tej pory opierały się głównie na porozumieniach ustnych. Wyklucza w ten sposób sztuczne zawyżanie lub zaniżanie cen przez samych sprzedających.

Ustawa jest częścią projektu o nazwie Enterprise and Regulatory Reform Act 2013. Wymaga imiennego przedstawienia stron biorących udział w sprzedaży. W ten sposób spory sądowe dotyczące aukcyjnych kontraktów wykluczą działania sprzedawcy w złej wierze. Do tej pory dom aukcyjny wymagał jedynie potwierdzenia zaistniałej transakcji, bez ujawniania szczegółów.

Próby manipulowania cenami dzieł sztuki, z którymi walczyć ma ustawa, polegały na  sztucznym podwyższaniu lub zaniżaniu wartości konkretnych obiektów, przez członków tzw. porozumienia. W momencie braku kolejnej oferty, podstawiony licytator odstępował od zakupu, a wystawca odsprzedawał dzieło za porównywalną kwotę w drodze anonimowej, indywidualnej transakcji.

Przeciwnikami regulacji są przede wszystkim kupujący, którzy niechętnie ujawniają swoją tożsamość. Jednocześnie przepis utrudnia pracę oferentów, będących w stałych relacjach z innymi podmiotami. Największe domy aukcyjne, w tym Bonhams, również negatywnie postrzegają ustawę – jednocześnie podkreślając, że jest ona ewenementem na skalę światową.

Katarzyna Grzemska

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.