szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Baner Magazyn RiSZ no4

Problemy finansowe włoskich galerii sztuki

13.05.2014

Świat: wydarzenia

Problemy finansowe włoskich galerii sztuki mogą w negatywny sposób odbić się na kondycji bezcennych renesansowych dzieł. Zagrożone są m.in. dzieła Rafaela, Tycjana, czy Caravaggia, a głównym winnym… brak klimatyzacji.

Dzieła takie jak  „Złożenie do grobu”, czy „Miłość niebiańska i miłość ziemska” od kilku dni narażone na działanie gorącego powietrza i wilgoci dzieła. Problem zaistniał po awarii klimatyzacji, która w Galerii Borghese, zainstalowana została 17 lat temu. Mimo wniosków o dofinansowanie jednej z najbardziej rozpoznawalnych włoskich galerii (co roku odwiedza ją bagatela pół miliona turystów) nie udało się zgromadzić środków na rewitalizację systemu.

Sytuacja wywołała poruszenie w środowisku profesjonalnych konserwatorów zabytków – stosowanie półśrodków może trwale uszkodzić renesansowe arcydzieła. Nawet otwieranie okien może okazać się zgubne, ponieważ uniemożliwia to kontrolę nad zanieczyszczeniami biologicznymi i chemicznymi, które dostają się do wnętrza galerii. Również temperatura i wilgotność powietrza powinny być stale monitorowane.

W 2012 roku w podobnej sytuacji znalazła się Galeria Uffizi we Florencji, która ze względu na bardzo wysokie temperatury zdecydowała się całkowicie odizolować część pomieszczeń.

Karolina Wrześniewska

Fot. (góra) Tycjan „Miłość niebiańska i miłość ziemska”, Galeria Borghese

Portal Rynek i Sztuka

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.