szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
AM warsztaty Baner Magazyn RiSZ no4

Motyw pleców w sztuce

02.06.2014

Na deser

„Życzyć wiatru w plecy”, „odwracać się plecami”, „mieć silne plecy”, „wbić komuś nóż w plecy” – to tylko kilka przykładów frazeologii potwierdzającej symboliczny charakter tej części ciała. Oto jak plecy utrwalone zostały przez artystów na przestrzeni dziejów. 

Kitagawa Utamaro – Lovers in an Upstairs Room (1788)

Kitagawa Utamaro, "Lovers in an Upstairs Room", British Museum

Kitagawa Utamaro, „Lovers in an Upstairs Room”, British Museum

Jedno z najbardziej znanych dzieł sztuki stworzonych w nurcie japońskiej erotyki zwanej Shunga. Widzimy na nim plecy kobiety odzianej w kimono w towarzystwie kochanka. Utamaro przedstawił intymną sytuację dwojga, jednocześnie kładąc nacisk na tajemniczość kobiety.

Man Ray – Le Violon d’Ingres (1924)

Man Ray, "Le Violon d'Ingres", J. Paul Getty Museum

Man Ray, „Le Violon d’Ingres”, J. Paul Getty Museum

Ta surrealistyczna fotografia jest jednocześnie klasykiem w swoim gatunku i żartem na temat malarstwa Jean-Auguste-Dominique Ingres, na którego dziełach zawsze znajdowały się kobiety o kształtach zbliżonych do proporcji skrzypiec. Do zdjęcia pozowała Kiki of Montmartre – nago.

Michał Anioł – Male Nude Seen from Behind (ok. 1504)

Michał Anioł, "Male Nude Seen from Behind", Christie's

Michał Anioł, „Male Nude Seen from Behind”, Christie’s

Prowokujące studium męskich pleców w wykonaniu Michała Anioła. Dzieło ukazuje respekt malarza dla siły fizycznej manifestującej się w postaci pleców o wyrazistej muskulaturze.

Degas – After the Bath, Woman Drying Herself (1890-1895)

Degas, "After the Bath, Woman Drying Herself", National Gallery

Degas, „After the Bath, Woman Drying Herself”, National Gallery

Wydawać by się mogło, że Degas podglądał bohaterkę tego obrazu i w ukryciu szkicował kształt jej ciała. W rzeczywistości wzorował się na dziele Michała Anioła, jedynie potęgując zachwyt nad pięknymi plecami.

David Hockney – Peter Getting Out of Nick’s Pool (1966)

David Hockney, "Peter Getting out of Nick's Pool", Walker Art Gallery

David Hockney, „Peter Getting out of Nick’s Pool”, Walker Art Gallery

Jeden z najbardziej wyzwolonych i radosnych obrazów Hockneya, ukazujący Petera Schlesingera wychodzącego z basenu.

Courbet – The Spring (1868)

Courbet, "The Spring", Musée d'Orsay

Courbet, „The Spring”, Musée d’Orsay

W czasach, kiedy Courbet stworzył to dzieło, zwykło się malować kobiety o łagodnych proporcjach ciała. Autor zerwał z tą tendencją, przedstawiając kobietę  w sposób zbliżony do rzeczywistości, podkreślając w ten sposób, że maluje prawdziwego człowieka, a nie wyimaginowaną nimfę.

Giulio Campagnola – Woman Reclining in a Landscape (1508-1509)

Giulio Campagnola, "Woman Reclining in a Landscape", Cleveland Museum of Art

Giulio Campagnola, „Woman Reclining in a Landscape”, Cleveland Museum of Art

To renesansowe dzieło zostało stworzone przy pomocy techniki zwanej nakrapianiem, która pomogła artyście uwypuklić miękkość skóry i trawy. Nakrapianie było zapowiedzią pointylizmu.

Thomas Eakins – Thomas Eakins and J. Laurie Wallace at the shore (ok. 1883)

Thomas Eakins, "Thomas Eakins and J. Laurie Wallace at the shore", Metropolitan Museum of Art

Thomas Eakins, „Thomas Eakins and J. Laurie Wallace at the shore”, Metropolitan Museum of Art

Amerykański artysta Thomas Eakins malował obrazy w nurcie realizmu, a także fotografował nagość. Powyższy akt przedstawia samego artystę w towarzystwie modela.

Salvador Dali – Figure at a Window (1925)

Salvador Dali, "Figure at a Window", Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia

Salvador Dali, „Figure at a Window”, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia

Obraz został stworzony podczas pobytu artysty w domu w Hiszpanii, jeszcze przed zetknięciem się z paryskimi nurtami w sztuce. Artysta wydaje się być bezstronnym obserwatorem, a jego dzieło figuratywnym. Niewątpliwie stoi jednak za tym zmysłowy dreszcz, poczucie, że widz w swoim umyśle rozbiera modelkę.

Canova – Sleeping Nymph (ok. 1820-1824)

Canova, "Sleeping Nymph" (1820-1824), V&A

Canova, „Sleeping Nymph” (1820-1824), V&A

Canova stworzył swoją „nimfę” w sposób pozwalający odbiorcom na przyjrzenie się jej plecom.

Karolina Wrześniewska

Fot. (góra) David Hockney, „Peter Getting out of Nick’s Pool”, Walker Art Gallery

Portal Rynek i Sztuka

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.