szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

8. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie

23.06.2014

Magazyn

29 maja 2014 roku otworzyło się 8. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie – jedno z najbardziej wpływowych wydarzeń artystycznych Europy Zachodniej. Tegoroczna wystawa odbywa się od 29 maja do 3 sierpnia 2014 i zaprezentuje widzom prace ponad 50 artystów, które w większości powstały specjalnie na tę okazję.

Biennale w Berlinie została założona w 1996 roku przez Klausa Bizenbaha. W ciągu szesnastu lat istnienia Biennale, wśród jej kuratorów były takie znane postacie jak Massimiliano Gioni, Adam Szymczyk czy Hans Ulrich Obrist. Kuratorem poprzedniej, siódmej edycji Biennale był Artur Żmijewski, który według krytyków „zrobił pierwszą Biennale polityki”, do udziału w której zaprosił nie tylko profesjonalnych artystów, ale też działaczy społecznych, historyków, socjologów oraz liderów różnych organizacji politycznych.

W tym roku do nadzorowania 8. Biennale został zaproszony kanadyjski artysta i historyk sztuki Juan A. Gaitán. Głównemu kuratorowi pomaga też zespół doradców, wśród których należy wymienić: Catalinę Lozano, Marianę Munguía, Olafa Nicolai, Natashę Ginwala, Tareka Atoui oraz Danha Vo.

Tematem tegorocznego Berlin Biennale jest obraz historii Berlina i jej miejsce we współczesnym krajobrazie miasta. Gaitan postanowił pokazać widzom niemiecką stolicę, obserwowaną z trzech różnych perspektyw: miasto w stosunku do jego infrastruktury, miasto w stosunku do mieszkańców, a także relacje miasta i pracy. Gaitan podkreśla: „Obrazy kształcą nas i zmieniają. Przy opracowywaniu koncepcji 8. Berlin Biennale duży nacisk kładłem na to, by artyści dwojako podchodzili do tego tematu: w sposób analityczno-badawczy oraz praktyczny, lecz niepozbawiony refleksyjnego stosunku do wykorzystywanego medium.”

Wizytówką niemieckiego Biennale od dawna są mało znane lub odległe lokalizacje wydarzenia, które dają możliwość gościom i mieszkańcom nie tylko zapoznać się z nowymi tendencjami w sztuce współczesnej, ale także poznać „inny” Berlin. Również tegoroczna edycja wydarzenia nie odbiega od tej zasady.

W 2014 roku głównym miejscem wystawy stały się przestronne Muzea Dahlem (Museen Dahlem), które znajdują się na przedmieściach Berlina. Większość obiektów zostało umieszczonych wewnątrz stałych ekspozycji Muzeum Etnograficznego i Muzeum Sztuki Azjatyckiej.

Największą uwagę w Muzeach Dahlem przyciąga projekt „Preparatory Notes for a Chicago Comedy” artystki polskiego pochodzenia Goshki Macugi. Jest to spektakl, który powstał na podstawie dramatu autorstwa słynnego niemieckiego historyka sztuki Aby Warburga.

Mając do czynienia z przestrzenią typowo muzealną, większość artystów skupiła się na swoistym artystycznym przerabianiu kontekstu Muzeów Dahlem. Jednym z najlepszych przykładów może być projekt niemieckiego artysty Wolfganga Tillmansa, który opracował część stałej kolekcji, poświęconej wpływowi kolonistów na życie tubylców wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej. W muzealnych gablotach Tillmans wyeksponował swoje własne fotografie, nakładając tym samym na relację kolonistów i Indian obraz współczesnych nierówności: przejścia granicznego między Stanami Zjednoczonymi i Meksykiem, lotniskowej segregacji w zależności od posiadanego paszportu itp.

W Muzeach Dahlem zaprezentowali także swoje znakomite projekty tacy artyści jak: Mariana Castillo Deball, Gordon Benett, Iman Issy i wielu innych.

Innym, jeszcze bardziej odległym punktem Biennale jest prywatna willa Haus am Waldsee, wybudowana jeszcze w 1920 roku. „Haus am Waldsee jest dla mnie ucieleśnieniem XIX-wiecznej kultury przedmieść, która wykorzystywała romantyczny obraz natury, propagowany przez kręgi intelektualistów, szczególnie filozofów i etnologów. Podmiejska willa jest też symbolem duchowości i mecenatu artystycznego wyższych sfer mieszczaństwa” – wyjaśnia wybór tego miejsca Juan A. Gaitán.

Jeden z najciekawszych projektów odbywa się w ogrodzie Haus am Waldsee – to tutaj artystka Karla Zakkanini prezentuje widzom sceny z baletu Quintuor des Negres, austriackiego kompozytora Johann Nepomuk Hummela. We współpracy z kompozytorem Theodorem Köhlerem artystka opracowała jedyną zachowaną partyturę baletu dla kwartetu smyczkowego. Choreografię do baletu stworzyli choreografowie Ayara Hernández Holz i Felix Marchand.

Trzeci sektor Biennale pt. „Crash Pad” został umieszczony w oddzielnym skrzydle centrum sztuki współczesnej Kunst Werke i jest przeznaczony wyłącznie do dyskusji i wykładów. Głównym obiektem sztuki, a jednocześnie wyposażeniem wnętrza jest tu instalacja „Nocleg”, norweskiego artysty greckiego pochodzenia Andreasa Angelidakisa. Artysta odtworzył tu grecki dziewiętnastowieczny salon literacki, ozdobiony zabytkowymi meblami, kolumnami doryckimi oraz starożytnymi dywanami. Dywany, tkane ręcznie w Grecji, symbolizują przejście od tradycji osmańskich do tradycji europejskich; kolumny – dwie opozycyjne partie, które w znacznym stopniu przyczyniły się do modernizacji Grecji. Instalacja również ma przypominać kryzys gospodarczy Grecji w 1893 roku.

Pełna lista projektów znajduje się na stronie: www.berlinBiennale.de

Ganna Melnyk

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.