szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Bracia Chapmanowie na cenzurowanym

11.08.2014

Świat: wydarzenia

Rzeźba Piggyback wykonana przez dwóch brytyjskich braci-artystów Jake’a i Dinosa Chapmanów w sobotę 9 sierpnia została usunięta z rzymskiego muzeum sztuki współczesnej MAXXI. Włoskie władze, organizacje chroniące prawa dziecka oraz odwiedzający wystawę zarzucają twórcom szerzenie pornografii dziecięcej.

Twórczość Braci Chapmanów

O tym, że w obsceniczności i pewnych granicach w sztuce, których nie należy przekraczać przekonali się dwaj Brytyjczycy – bracia Jake i Dinos Chapmanowie (ur. 1966 i ur. 1962). Jeden otrzymał wykształcenie artystyczne, drugi techniczne. Pierwsze szlify zdobyli w pracowni innych słynnych braci-artystów – Gilberta i Georga. Ich wspólna przygoda rozpoczęła się na początku lat 90. i od samego początku w twórczości podejmowali się zagadnień z dziedziny ludzkiej anatomii, ciała, pornografii. Znani są ze swoich groteskowych przedstawień genitaliów, często wchodzących w miejsce głowy… Niejednokrotnie są to rzeźby prezentujące istoty niedojrzałe – dzieci. W 2003 roku jedna z ich rzeźb pt. Death (Śmierć) dała im nominację do najbardziej prestiżowej brytyjskiej nagrody artystycznej – Nagrody Turnera.

Wiele uchodziło artystom na sucho, jednakże ich ostatnia wystawa otwarta w  MAXXI w Rzymie zwróciła uwagę nie tylko zwiedzających galerię, ale również i włoskiego rządu, a także organizacji walczących o prawa dziecka. Rzeźba Piggyback z 1997 roku (czyli „Na barana”) przedstawia dwie nagie małe dziewczynki. Jedna z nich siedzi siostrze, koleżance na barana, druga pokazuje „język”. Do Muzeum MAXXI  dzieło trafiło w 2010 roku, gdy zmarła właścicielka – włoska kolekcjonerka sztuki z Mediolanu Claudia Gian Ferrari. Po raz pierwszy rzeźbę wystawiono w grudniu zeszłego roku. Od dłuższego czasu zarówno do organizacji walczących o prawa dziecka, jak i przedstawicieli władz muzeum, a nawet władz lokalnych zaczęły napływać skargi na kontrowersyjną pracę Braci Chapmanów. Zażalenia dotarły nawet do samego włoskiego ministra kultury Dario Franceschini, który – ze względu na nacisk społeczny – zdecydował się działać szybko. W efekcie już od 9 sierpnia 2014 r. rzeźby Piggyback nie będzie można „podziwiać” w muzeum MAXXI w Rzymie.

„Ograniczanie ekspresji”  – Anna Mattirolo

Z decyzją władz nie zgadza się dyrektorka muzeum MAXXI Anna Mattirolo. W jej przekonaniu cenzurowanie rzeźby Braci Chapmanów to atak na wolność ekspresji i ograniczanie artystów. Co więcej, wskazuje ona na fakt, że śmiałe, a wręcz wulgarne prace Brytyjczyków obrazują chorą rzeczywistość, która otacza człowieka.  Piggyback ma obnażać hipokryzję i fałszywą moralność ludzką, jednocześnie prowokując do otwartej debaty na temat najbardziej palących problemów współczesności. Mattirolo informuje, że jej muzeum zadbało o ostrzeganie rodzin z dziećmi oraz nieletnich o nieodpowiednich treściach. Czy to jednak wystarczy?

„Sztuka szkodliwa społecznie!” –  Antonio Marziale

Po drugiej stronie „sporu o rzeźbę” stoi prezes Osservatorio sui Diritti dei Minori (włoskiej organizacji zajmującej się ochroną praw dziecka) Antonio Marziale zwrócił uwagę na fakt, że „tu nie chodzi o atak na wolność artystycznej ekspresji, ale unikanie promowania obrazów o jasnym pedofilskim charakterze”. Ponadto, w oświadczeniu, które opublikował na stronie głównej organizacji, jasno określa, że szerzenie dziecięcej pornografii sprzyja rozwojowi tego zjawiska. Cierpią na tym przede wszystkim małoletnie ofiary, które muszą żyć z traumą przez całe dorosłe życie. Z tego względu celem  Marzialego jest dopilnowanie, aby rzeźba nigdy więcej nie była prezentowana publicznie.

 

Gdzie powinna leżeć granica w sposobie prezentowania artystycznej wizji? Czy w ogóle powinna być ustalona jakakolwiek granica? Jeśli tak, to przez kogo? Coraz częściej artyści, aby zwrócić na siebie uwagę wykorzystują kulturowe tabu, aby szokować. A zatem kiedy sztuka przestaje być sztuką?

 

Fot. Jake & Dinos Chapman, Tragic Anatomies, 1996, źródło: Saatchi Gallery (Fotografia rzeźby „Piggyback” nie została przedstawiona ze względu na jej obsceniczny charakter).

Karolina Przybylińska

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Jeden komentarz do “Bracia Chapmanowie na cenzurowanym”

  1. Ula

    A gdzie niby sztuka w pracach braci Ch. miałaby się uzewnętrzniać? Na załączonym obrazku to jej nie widać…

Skomentuj Ula Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.