szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Bracia Chapmanowie na cenzurowanym

11.08.2014

Świat: wydarzenia

Rzeźba Piggyback wykonana przez dwóch brytyjskich braci-artystów Jake’a i Dinosa Chapmanów w sobotę 9 sierpnia została usunięta z rzymskiego muzeum sztuki współczesnej MAXXI. Włoskie władze, organizacje chroniące prawa dziecka oraz odwiedzający wystawę zarzucają twórcom szerzenie pornografii dziecięcej.

Twórczość Braci Chapmanów

O tym, że w obsceniczności i pewnych granicach w sztuce, których nie należy przekraczać przekonali się dwaj Brytyjczycy – bracia Jake i Dinos Chapmanowie (ur. 1966 i ur. 1962). Jeden otrzymał wykształcenie artystyczne, drugi techniczne. Pierwsze szlify zdobyli w pracowni innych słynnych braci-artystów – Gilberta i Georga. Ich wspólna przygoda rozpoczęła się na początku lat 90. i od samego początku w twórczości podejmowali się zagadnień z dziedziny ludzkiej anatomii, ciała, pornografii. Znani są ze swoich groteskowych przedstawień genitaliów, często wchodzących w miejsce głowy… Niejednokrotnie są to rzeźby prezentujące istoty niedojrzałe – dzieci. W 2003 roku jedna z ich rzeźb pt. Death (Śmierć) dała im nominację do najbardziej prestiżowej brytyjskiej nagrody artystycznej – Nagrody Turnera.

Wiele uchodziło artystom na sucho, jednakże ich ostatnia wystawa otwarta w  MAXXI w Rzymie zwróciła uwagę nie tylko zwiedzających galerię, ale również i włoskiego rządu, a także organizacji walczących o prawa dziecka. Rzeźba Piggyback z 1997 roku (czyli „Na barana”) przedstawia dwie nagie małe dziewczynki. Jedna z nich siedzi siostrze, koleżance na barana, druga pokazuje „język”. Do Muzeum MAXXI  dzieło trafiło w 2010 roku, gdy zmarła właścicielka – włoska kolekcjonerka sztuki z Mediolanu Claudia Gian Ferrari. Po raz pierwszy rzeźbę wystawiono w grudniu zeszłego roku. Od dłuższego czasu zarówno do organizacji walczących o prawa dziecka, jak i przedstawicieli władz muzeum, a nawet władz lokalnych zaczęły napływać skargi na kontrowersyjną pracę Braci Chapmanów. Zażalenia dotarły nawet do samego włoskiego ministra kultury Dario Franceschini, który – ze względu na nacisk społeczny – zdecydował się działać szybko. W efekcie już od 9 sierpnia 2014 r. rzeźby Piggyback nie będzie można „podziwiać” w muzeum MAXXI w Rzymie.

„Ograniczanie ekspresji”  – Anna Mattirolo

Z decyzją władz nie zgadza się dyrektorka muzeum MAXXI Anna Mattirolo. W jej przekonaniu cenzurowanie rzeźby Braci Chapmanów to atak na wolność ekspresji i ograniczanie artystów. Co więcej, wskazuje ona na fakt, że śmiałe, a wręcz wulgarne prace Brytyjczyków obrazują chorą rzeczywistość, która otacza człowieka.  Piggyback ma obnażać hipokryzję i fałszywą moralność ludzką, jednocześnie prowokując do otwartej debaty na temat najbardziej palących problemów współczesności. Mattirolo informuje, że jej muzeum zadbało o ostrzeganie rodzin z dziećmi oraz nieletnich o nieodpowiednich treściach. Czy to jednak wystarczy?

„Sztuka szkodliwa społecznie!” –  Antonio Marziale

Po drugiej stronie „sporu o rzeźbę” stoi prezes Osservatorio sui Diritti dei Minori (włoskiej organizacji zajmującej się ochroną praw dziecka) Antonio Marziale zwrócił uwagę na fakt, że „tu nie chodzi o atak na wolność artystycznej ekspresji, ale unikanie promowania obrazów o jasnym pedofilskim charakterze”. Ponadto, w oświadczeniu, które opublikował na stronie głównej organizacji, jasno określa, że szerzenie dziecięcej pornografii sprzyja rozwojowi tego zjawiska. Cierpią na tym przede wszystkim małoletnie ofiary, które muszą żyć z traumą przez całe dorosłe życie. Z tego względu celem  Marzialego jest dopilnowanie, aby rzeźba nigdy więcej nie była prezentowana publicznie.

 

Gdzie powinna leżeć granica w sposobie prezentowania artystycznej wizji? Czy w ogóle powinna być ustalona jakakolwiek granica? Jeśli tak, to przez kogo? Coraz częściej artyści, aby zwrócić na siebie uwagę wykorzystują kulturowe tabu, aby szokować. A zatem kiedy sztuka przestaje być sztuką?

 

Fot. Jake & Dinos Chapman, Tragic Anatomies, 1996, źródło: Saatchi Gallery (Fotografia rzeźby „Piggyback” nie została przedstawiona ze względu na jej obsceniczny charakter).

Karolina Przybylińska

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Jeden komentarz do “Bracia Chapmanowie na cenzurowanym”

  1. Ula

    A gdzie niby sztuka w pracach braci Ch. miałaby się uzewnętrzniać? Na załączonym obrazku to jej nie widać…

Pozostaw odpowiedź Ula Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017