
Niedawno amerykański rynek sztuki obiegła informacja o złej kondycji finansowej Deleware Art Museum na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Pomimo wielkich starań ze strony zarządu muzeum nie udało się przyciągnąć zwiedzających i od 2001 ich liczba zaczęła spadać. W związku z tym podjęto decyzję o sprzedaży kilku cennych dzieł sztuki amerykańskiej, które już niedługo trafią pod młotek.
Już w czerwcu 2014 roku na aukcję w domu aukcyjnym Christie’s pojawiły się dzieła sztuki z kolekcji Deleware Art Museum. Jedna z prac to Isabella and the Pot of Basil z 1868 roku autorstwa Williama Holmana Hunta – brytyjskiego malarza, założyciela Bractwa Prerafaelitów w Londynie. Jego praca inspirowana utworem romantycznego poety Johna Keatsa przedstawia Isabellę obejmującą garniec zwiędłej bazylii, w którym znajduje się głowa jej zamordowanego kochanka Lorenzo. Spodziewano się, że to ważne w historii brytyjskiej sztuki dzieło, sprzeda się za 8 mln dolarów. Niestety, uzyskało jedynie połowę spodziewanej kwoty – 4,25 mln dolarów. Co gorsza, nie obyło się też bez sankcji nałożonych Association of Art Museum Directors, które zanegowało decyzję o sprzedaży państwowej kolekcji prywatnym kolekcjonerom i inwestorom.
Winslow Homer oraz Alexander Calder pod młotek
Mimo kar, władze Muzeum Deleware za wszelką cenę chcą utrzymać placówkę otwartą dla zwiedzających, a także zapobiec zwolnieniom pracowników. W tym celu przewidziano sprzedaż jeszcze dwóch, wartościowych prac, które z pewnością przyciągną uwagę wytrawnych kolekcjonerów. Pierwszą z nich będzie obraz Winslowa Homera – jednego z najwybitniejszych amerykańskich twórców XIX wieku – pt. Milking Time z 1875 roku, który przedstawia scenę, kiedy to matka i syn spoglądają w dal rozciągającą się za drewnianym płotem. Na jesień planowane jest wystawienie tej pracy poprzez Sotheby’s, chyba że uda się znaleźć kupca wcześniej. Drugim obrazem, który znajdzie się na światowym rynku sztuki, będzie The Black Crescent Alexandra Caldera – jednego z głównych przedstawicieli amerykańskiej sztuki kinetycznej, którego prace są znane i rozpoznawalne na całym świecie, m.in. jedna z jego rzeźb zdobi dziedziniec budynku UNESCO w Paryżu.
Dyrektorzy sąsiadujących instytucji kultury m.in. dyrektor Philadelphia Museum of Art wyraża niepokój o los kolekcji Muzeum Deleware. Przede wszystkim zwraca on uwagę na fakt, że aukcje dzieł sztuki są ryzykowne. Obawia się, że jeżeli tak wybitne prace sprzedadzą się za tak niewielkie kwoty w stosunku do szacowanej wartości, jak miało to miejsce w przypadku Isabella and the Pot of Basil, będzie do porażka i wielka strata dla kultury amerykańskiej.
Fot. Winslow Homer, The Milking Time, źrodło: Deleware Art Museum
Karolina Przybylińska
Portal Rynek i Sztuka