szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
międzynarodowy rynek sztuki 2025

Internetowe aukcje dzieł sztuki bez prowizji?

22.08.2014

Aukcje, Domy aukcyjne na świecie, Świat, Świat: aukcje

Paddle8 – internetowy portal aukcyjny ogłasza, że zamierza zrezygnować z pobierania prowizji. A będzie to następstwem nawiązania współpracy z  domem aukcyjnym Dreweatts & Bloomsbury.


Paddle8 założony został w maju 2011 roku i słynie przede wszystkim ze swoich niskich prowizji pobieranych od sprzedaży obiektu czy dzieła sztuki, które wahają się między 6-15%. Za pośrednictwem portalu można wziąć udział w tematycznych aukcjach sztuki odbywających się raz w miesiącu. Kilka dni temu Paddle8 poinformował o nawiązaniu kooperacji z Dreweatts & Bloomsbury – domem aukcyjnym handlującym dziełami sztuki, antykami oraz przedmiotami kolekcjonerskimi. Mają jako pierwsi wdrożyć model sprzedaży aukcyjnej bez pobierania prowizji – choć cena za dzieło będzie zwiększona – i tym sposobem zbadać zachowanie kupujących w przypadku takiej strategii. Spodziewa się, że przyczyni się to do wzrostu sprzedaży dzieł sztuki zwłaszcza tych o niższej wartości.

Taki model biznesowy Paddle8 jest wymierzony w konkurencję, a konkretnie w dwa największe domy aukcyjne Christie’s i Sotheby’s, które znane są z niebotycznie wysokich prowizji odstraszających wielu pomniejszych kolekcjonerów. Za dzieła powyżej 50 tys. dolarów lub 25 tys. funtów pobierana jest opłata w wysokości 25% wartości zakupu, to samo dotyczy transakcji dokonywanych online. Ponadto podczas niektórych aukcji nalicza się również opłatę „dla sprzedających” w wysokości 15%.

Pierwsza aukcja online bez prowizji za pośrednictwem Paddle8 i Dreweatts & Bloomsbury pt. Unconditional, na której można nabyć aż 91 wydruków i fotografii współczesnych twórców, rozpoczęła się 15 sierpnia i potrwa do 31 sierpnia. Ceny szacuje się od 500 funtów do 40 tys. funtów. Do kupienia są m.in. prace  Roya Lichtensteina Wallpaper with blue floor z 1992 roku (szacuje się cenę na 15-20 tys. funtów), litografię Joana Miro The Rustics z 1969 roku (3,5-4,5 tys. funtów) oraz litografię Julie Mehretu Bez tytułu (Puls) z 2013 roku (2,5-2,5 tys. funtów).

Poczynaniom Paddle8 przyglądają się specjaliści z domu aukcyjnego Sotheby’s. Nową strategię komentuje Adrew Gully – rzecznik domu aukcyjnego, twierdząc, że „jest to świetna okazja do wykorzystania potencjału rynku internetowego”. Obserwowanie różnych eksperymentów przeprowadzanych przez inne firmy jest inspirujące, a także uczące. Na tej podstawie można wyciągnąć wiele ważnych wniosków. Inwestowanie w sprzedaż dzieł sztuki online oznacza, że do dzieł sztuki dostęp będzie miało znacznie więcej osób i to jest główny powód, dla którego Sotheby’s połączyło siły z portalem aukcyjnym eBay.

Fot. Roy Lichtenstein, Wallpaper with blue floor, 1992, źródło: Paddle8

Karolina Przybylińska

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Akademia Rynku Sztuki

Odkryj Akademię Rynku Sztuki – wiedza, która inspiruje!

Ucz się od ekspertów rynku sztuki! Konsultacje z praktykami rynku sztuki