szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Art Basel Miami Beach „targowiskiem próżności”?

03.12.2014

Świat: wydarzenia

Podczas gdy w Europie gdzieniegdzie zaczął już padać śnieg i wiać lodowaty wiatr, już od jutra w Miami Beach na Florydzie – w otoczeniu palm – otworzą się jedne z największych targów sztuki na świecie Art Basel Miami Beach. Wystawcami będą wiodące galerie wszystkich kontynentów. Malarstwo, rzeźba, grafiki, fotografie, a nawet wielkie instalacje i sztuka wideo znajdą w zasięgu ręki kolekcjonerów i miłośników sztuki.

Obecnie każdego roku targi Art Basel Miami Beach ulokowane w parku Collinsa – w otoczeniu luksusowych hoteli i domów hollywoodzkich gwiazd – przyciągają ponad 70-tysięczną publiczność. W podzielonej przestrzeni ekspozycyjnej na dziewięć sekcji, swoje kolekcje prezentuje dokładnie 267 galerii sztuki z całego świata, wybranych przez ekspertów z 700, które zgłosiły swój akces, czyli na brak odpowiedniej selekcji nie można narzekać.

Kto pojawi się w 2014 roku?

W edycji na rok 2014 będzie można przyjrzeć się z bliska pracom liderów aukcji sztuki współczesnej jak Christopher Wool czy Jean-Michel Basquiat z kolekcji nowojorskiej galerii Christophe Van de Weghe. Inne wybitne nazwiska to David Hockney i Frank Stella z Mnuchin Gallery również z Nowego Jorku. W tym roku Art Basel Miami Beach ukłoni się także w kierunku sztuki ulicznej, dlatego wystawione zostaną wybrane prace autorstwa owianego legendą Banksy’ego. Ponadto pojawią się mniej znane fotografie artystyczne wykonane przez słynnego amerykańskiego abstrakcjonistę Cy Twombly’ego. Całości dopełnią zaplanowane performence’y, wystawy i pokazy specjalne.

Przyjemny klimat Miami Beach sprzyja rozluźnieniu atmosfery, a co więcej w targach może uczestniczyć każdy, kto ma w portfelu przynajmniej 45 dolarów, ponieważ tyle kosztuje bilet wstępu na tereny ekspozycyjne. W przypadku europejskiej czy hongkońskiej edycji Art Basel w wydarzeniu mogą wziąć udział tylko ci, którzy otrzymali uprzednio zaproszenie.

„Prestiż” czy „targowisko próżności”?

Chodzą zatem głosy krytyki, że Art Basel Miami Beach traci na elitarności, a staje się tanią imprezą masową. Nie można się jednak oszukiwać, że tak ekskluzywna oferta skierowana jest do wszystkich zwiedzających. Nadal szczególną opieką otoczeni są ci, którzy posiadają zaproszenie. Dla nich organizacja przygotowała specjalne oprowadzanie po targach dzień przed otwarciem, które służy zakupowi najdroższych dzieł i przeprowadzeniu transakcji.

Nie jest to bynajmniej zarzut, ponieważ tylko nieliczni tworzą rzeczywistą klientelę, a przecież targów nie organizuje się pro publico bono. Co więcej, tylko zaproszone osoby mogą uczestniczyć w oficjalnym otwarciu, które ma miejsce 4 grudnia, a dopiero pozostałe trzy dni są tzw. „dniami publicznymi”. Najważniejsze jest jednak, że dzięki tej strategii nawet ci, których stan konta w banku nie poraża ilością zer, mogą obcować z oryginalną sztuką współczesną na najwyższym światowym poziomie, chociaż oczywistym jest, że nie stać ich na jej kupno.

W 2002 roku miał miejsce debiut Art Basel w Miami Beach. Początkowo wydarzenie skupiało się głównie na dialogu kulturalnym pomiędzy Ameryką Północną i Ameryką Łacińską. Z tego względu Miami będące swego rodzaju kulturowym miksem idealnie nadawało się do tego celu. Pierwsza edycja prezentowała 160 galerii z 23 krajów i przyciągnęła 30 tys. zwiedzających. Po wielkim sukcesie i kilkunastu latach doświadczenia, Art Basel Miami Beach stało się marką samą w sobie.

O targach piszą też media, nie tylko te stricte branżowe, z większości krajów na świecie. A zatem niezależnie, czy niektórzy będą określać to wydarzenie jako „targowisko próżności”, czy „najbardziej prestiżowe targi sztuki na świecie”,  jedno jest pewne – trudno promować sztukę, czy mówić o sztuce za zamkniętymi drzwiami. Dlatego połączenie eksponowania elitarnej sztuki w przestrzeni dostępnej dla szerszej publiczności jest strategicznym i marketingowym strzałem w dziesiątkę.

 

Fot. (góra/top) źródło: Art Basel Miami Beach

Karolina Przybylińska

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.