4 lutego lider wśród domów aukcyjnych Christie’s podsumował zyski z wieczornych aukcji impresjonizmu i sztuki współczesnej oraz aukcji surrealistów. Plasują się na poziomie 147 mln funtów, czyli o 40 mln mniej niż Sotheby’s. Ogólny wynik jest dobry, jednakże odrobinę gorszy od depczącemu mu po piętach Sotheby’s.
Sprzedano 88% wszystkich dzieł, z czego 94% po ich właściwej wartości. Najdroższym dziełem obu aukcji była praca Joana Miró pt. Painting (Women, Moon, Birds) z 1950 roku sprzedany za kwotę przekraczającą 23 mln dolarów.
Impresjoniści
W przypadku impresjonistów i sztuki współczesnej była to praca Paula Cézanne’a Vue sur L’Estaque et le Château d’If powstała ok. 1883-1885 roku, która ostatecznie osiągnęła 20 mln dolarów. Ranking 10 najdroższych prac przedstawia się następująco:
Podczas licytacji impresjonistów sprzedały się wszystkie prace, podobnie jak u Sotheby’s, jednakże prac, których cena końcowa przekroczyła milion dolarów było mniej (Sotheby’s – 88%, Christie’s – 68%). Mimo tego Jan Vincze, dyrektor międzynarodowego departamentu impresjonizmu i sztuki współczesnej był zadowolony z wyniku: „Cieszymy się, że aukcja odzwierciedla duże zainteresowanie tego typu sztuką, większość z prac przekroczyła szacunkowe kwoty, a licytację podjęli kolekcjonerzy z 34 krajów z pięciu kontynentów. Nic zresztą dziwnego, wiele z tych prac zostały zaprezentowane publicznie w tym pokoleniu po praz pierwszy”.
Surrealiści
Zdecydowanie lepiej niż poprzednikowi Christie’s poszło na aukcji surrealizmu. Po raz pierwszy w historii sztuki surrealizmu przekroczyła 100 mln dolarów, podczas gdy 24 mln dolarów zarobiło Sotheby’s. Dla prac Margritte’a i Miró był to bardzo udany wieczór, ponieważ sprzedały się wszystkie prace.
Fot. Joan Miró pt. Painting (Women, Moon, Birds), 1950, źródło: Christie’s
Portal Rynek i Sztuka