
Dulwich Picture Gallery w Londynie ogłosiła, który z 270 obrazów w zbiorach galerii został zamieniony na falsyfikat. Była to część eksperymentu artystycznego, którego pomysłodawcą stał się amerykański artysta – Doug Fishbone. Spośród 3 tysięcy osób biorących udział w eksperymencie tylko 300 zwiedzających poprawnie wskazało fałszywe płótno. Kopia dzieła Fragonarda pt. „Młoda kobieta” została zamówiona za 70 funtów. Ręcznie malowany obraz powstał w słynnej Meisheng Oil Painting Manufacture Co. Ltd w Xiamen.

Jean Honore Fragonard, Huśtawka,
1767-1768 r.
Projekt po raz pierwszy zaprezentowany został na wystawie „Made in China”, otwartej 10 lutego 2015 r. Jego celem było zachęcenie zwiedzających do refleksji nad współczesnym postrzeganiem sztuki oraz jej wartości w kontekście prawdziwych arcydzieł malarstwa. Dough Fishbone – główny pomysłodawca projektu – dał się poznać dzięki inicjatywom artystycznym w Galerii Tate (film z 2010 roku Elmina zrobiony we współpracy z Revele Films w Ghanie i nominowany do African Movie Academy Award w Nigerii) oraz serii performance’ów nad Tamizą jako część Thames Festival w 2013 r.
Jean-Honore Fragonard był francuskim przedstawicielem schyłkowej fazy rokoko. Tematyką jego twórczości były sceny z życia wyższych sfer – między innymi sceny zabaw czy koncertów dworskich. Prócz tego interesowała go również tematyka mitologiczna. Młoda kobieta z 1769 roku jest przykładem jednego z jego portretów. Artysta nie stosował jaskrawych barw i wyrazistego rysunku.
Kurator wystawy Xavier Bray był pod wrażeniem, że tak wielu odwiedzających wskazało właściwy obraz. Z rozbawieniem stwierdza – „6% było przekonanych że podmienionym obrazem był kobiecy portret Rubensa.” Jak podkreśla kurator – „rozróżnienie kopii od oryginału było zadaniem prostym dla znawcy sztuki. Kopia w przeciwieństwie do oryginału nie miała ciepłych barw w tle oraz była namalowana nowoczesnymi farbami akrylowymi. Twarz kobiety jest pusta, nie wyraża żadnych głębokich emocji w przeciwieństwie do oryginału.”
Dzieło Fragonarda od wtorku wisi obok chińskiej repliki, dzięki czemu zwiedzający mogą porównać różnice pomiędzy kopią i oryginałem.
Dominika Nizińska
Fot. Jean Honore Fragonard, Młoda kobieta, ok. 1769 r.
Portal Rynek i Sztuka