Dulwich Picture Gallery w Londynie ogłosiła, który z 270 obrazów w zbiorach galerii został zamieniony na falsyfikat. Była to część eksperymentu artystycznego, którego pomysłodawcą stał się amerykański artysta – Doug Fishbone. Spośród 3 tysięcy osób biorących udział w eksperymencie tylko 300 zwiedzających poprawnie wskazało fałszywe płótno. Kopia dzieła Fragonarda pt. „Młoda kobieta” została zamówiona za 70 funtów. Ręcznie malowany obraz powstał w słynnej Meisheng Oil Painting Manufacture Co. Ltd w Xiamen.
Projekt po raz pierwszy zaprezentowany został na wystawie „Made in China”, otwartej 10 lutego 2015 r. Jego celem było zachęcenie zwiedzających do refleksji nad współczesnym postrzeganiem sztuki oraz jej wartości w kontekście prawdziwych arcydzieł malarstwa. Dough Fishbone – główny pomysłodawca projektu – dał się poznać dzięki inicjatywom artystycznym w Galerii Tate (film z 2010 roku Elmina zrobiony we współpracy z Revele Films w Ghanie i nominowany do African Movie Academy Award w Nigerii) oraz serii performance’ów nad Tamizą jako część Thames Festival w 2013 r.
Jean-Honore Fragonard był francuskim przedstawicielem schyłkowej fazy rokoko. Tematyką jego twórczości były sceny z życia wyższych sfer – między innymi sceny zabaw czy koncertów dworskich. Prócz tego interesowała go również tematyka mitologiczna. Młoda kobieta z 1769 roku jest przykładem jednego z jego portretów. Artysta nie stosował jaskrawych barw i wyrazistego rysunku.
Kurator wystawy Xavier Bray był pod wrażeniem, że tak wielu odwiedzających wskazało właściwy obraz. Z rozbawieniem stwierdza – „6% było przekonanych że podmienionym obrazem był kobiecy portret Rubensa.” Jak podkreśla kurator – „rozróżnienie kopii od oryginału było zadaniem prostym dla znawcy sztuki. Kopia w przeciwieństwie do oryginału nie miała ciepłych barw w tle oraz była namalowana nowoczesnymi farbami akrylowymi. Twarz kobiety jest pusta, nie wyraża żadnych głębokich emocji w przeciwieństwie do oryginału.”
Dzieło Fragonarda od wtorku wisi obok chińskiej repliki, dzięki czemu zwiedzający mogą porównać różnice pomiędzy kopią i oryginałem.
Dominika Nizińska
Fot. Jean Honore Fragonard, Młoda kobieta, ok. 1769 r.
Portal Rynek i Sztuka