szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Aukcja pamiątek filmowych ze zbiorców Morris Everett Jr. Collection

29.05.2015

Aktualności, Świat: aukcje

Na fanów Hollywood czeka niepowtarzalna okazja. 29 i 30 czerwca odbędą się pierwsze spośród wielu zaplanowanych aukcji, na których kolekcjonerzy sztuki będą mieli okazję wzbogacić swoje zasoby o prace ze słynnego zbioru „Morris Everett Jr. Collection”. Gromadzono je przez blisko 53 lata. Swoich nowych nabywców odnajdą plakaty i pamiątki z filmów, które powstały na początku XX wieku. Nie zabraknie pamiątek nawiązujących do klasyków kina. Aukcja odbędzie się w domu aukcyjnym „Profiles in history” 

Dom aukcyjny „Profiles in History” posiada największe na świecie zbiór hollywodzkich pamiątek, m.in. z planów filmowych. Everett Collection powstała w 1990 roku, a założyli ją Morris Everett i Ron Harvey. Z początku drobna kolekcja zapalonego pasjonata, który zwyczajnie w świecie pragnął mieć u siebie w domu oryginalną kolekcję, urosła do sporych rozmiarów. Tak jak kolekcjonuje się Miśnię, czy obrazy z XX wieku, tak Everett postanowił zająć się plakatami. Upór i silne zainteresowanie tematem zaprowadziły kolekcjonera naprawdę daleko. Posiadł ogromny zbiór różnych ciekawych przedmiotów z planów filmowych. Było to hobby kosztowne, bo niejednokrotnie przeznaczał nań swoje wszystkie środki. Ron Harvey zajmujący się dystrybucją filmów zaproponował kolekcjonerowi żeby pasję przełożyć na biznes. Przez ponad pół wieku kolekcja Everetta liczyła już 196 tysięcy plakatów oraz 3 miliony taśm filmowych.

Na szeroki wachlarz aukcyjny składają się: plakaty z filmów takich jak „Metropolis”, „Frankenstein”, „King Kong”, „Dracula”. Do nabycia będą również rozmaite plakaty mało i wielkoformatowe klasyków filmowych jak: Buster Keaton, Bracii Marx, czy Alfreda Hitchcocka. Szacuje się, że najdroższymi na aukcji będą plakaty z filmu „Metropolis” oraz „Babe comes home”.

kingkong 2905

Plakat z filmu „Kong Kong”, źródło: profilesinhistory.com

Przychód ze sprzedaży, jakiego spodziewają się organizatorzy może osiągnąć wysoki poziom, jak na dość abstrakcyjną – trzeba przyznać – formę sztuki. Padają kwoty rzędu od 20 do 30 tysięcy dolarów. Za nieco mniej, bo już od 200 dolarów miłośnicy Hollywoodu będą musieli rozpocząć licytacją plakatów  z takich produkcji jak „Thank You”, czy „The enemy sex”.

Morris Everett: „Jestem niezwykle poruszony faktem, że właśnie podczas tej aukcji kolekcjonerzy będą mogli zgromadzić prace, tak bardzo zbieżne z ich upodobaniami”.

Mogłoby się wydawać, że nie da się uzbierać już więcej plakatów. Imponująca kolekcja Everetta na wielu miłośników tej formy sztuki robi ogromne wrażenie. Choć sam kolekcjoner, jak przyznaje, najwyraźniej czuje się nienasycony, bo wciąż z pasją eksploruje światowe zasoby w poszukiwaniu unikalnych prac.

Choć 71-letni pasjonat zadecydował się pożegnać ze swoim zbiorem, wciąż z optymizmem spogląda w przyszłość: „Trudno będzie się rozstać z tymi pamiątkami, jednocześnie widzę w tym jakiś sens, że trafią w dobre ręce”.

Joe Maddalena, założycielka domu aukcyjnego jest bardzo pozytywnie nastawiona do zbliżającej się aukcji: „Morris Everett Jr Collection jest najbardziej pokaźną i znaczącą kolekcją filmowych pamiątek na świecie. Jej unikatową cechą jest to, że nikt wcześniej na świecie nie mógł zaoferować szerokiej publiczności tak oryginalnego zbioru. Te przedmioty ilustrują prawdziwy złoty wiek Hollywoodu.”

Już niedługo przekonamy się jak bardzo magia Hollywod uwodzi kolekcjonerów pamiątek oraz jakim zainteresowaniem będzie cieszyć się licytacja. Zachęcamy do zapoznania się z całym katalogiem aukcyjnym.

Lara Malan Woodgate, red.

Fot. (góra): Plakat z filmu Metropolis, źródło: profilesinhistory.com

Portal Rynekisztuka.pl
LOGO RiSi

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.