Wystawy arcydzieł sztuki japońskiej oraz XVI-wiecznych zbiorów w Toruniu
09.06.2015
Aktualności, Polska: wydarzenia
W Muzeum Okręgowym w Toruniu na miłośników sztuki zaprezentowane będą dwie niepowtarzalne ekspozycje. 12 czerwca w Sali Wystaw Czasowych w Ratuszu Staromiejskim oficjalnie otwarta zostanie wystawa prezentująca dawną sztukę japońską z okresów Edo i Meiji. Dwa dni później, 14 czerwca, w Sali Królewskiej w Ratuszu ruszy ekspozycja cennych książek przechowywanych w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu.
Muzeum Manggha z okazji obchodów 20. rocznicy swojego istnienia zaprezentuje w Muzeum Okręgowym w Toruniu pokaźny zbiór prac japońskich z okresu Edo (1603– 1868) oraz z epoki Meiji (1868–1912). Jak przekonują organizatorzy, to ikony sztuki japońskiej, które radykalnie odmieniły sztukę Zachodu. Po drugiej stronie mamy celebrację codziennych obowiązków Japończyków, którym przypisano określoną rangę. Jak tłumaczy Anna Król z toruńskiego Muzeum: W tradycji japońskiej codzienność, podporządkowana kategoriom estetycznym, staje się sztuką.
Nabiera to dodatkowego znaczenia w kontekście ewoluowania wzajemnych relacji między obiema kulturami.
Na wystawie będzie można zobaczyć: drzeworyty ukiyo-e, malarstwo i rzeźbę, tkaniny, ceramikę, brązy, wyroby z laki, militaria.
Ekspozycja umożliwia również zrozumienie wpływu kultury Wschodu na kulturę Zachodu, które niegdyś były sobie obce. Wyraźnie odczuwalny był dystans. Początkowy brak zrozumienia dla wrażliwości estetycznej Japończykiem stał się źródłem lęku mieszkańców Zachodu. Europejskie wyobrażenie harmonijnego, symetrycznego piękna, któremu przyświecały idee antyczne, zupełnie nie współgrało z melancholijnym podejściem kultury japońskiej. Spłowiałe kolory, złocone, otulone półmrokiem przedmioty są wyrazem subtelnego piękna, które opierało się na założeniach przemijania, ulotności istnienia.
Na myśl nasuwają się pełne zrozumienia słowa z wiersza „Nic dwa razy” Wisławy Szymborskiej:
„Czemu ty się, zła godzino,
z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
Jesteś – a więc musisz minąć,
Miniesz – a więc to jest piękne.”
Wystawę podzielono na 8 części. Prolog, Import, Eksport mają obrazować podejście europejczyków do sztuki japońskiej w XVIII i XX wieku. Kobieta, Wojownik, Spektakl, Duchowość, Natura poruszają tematy pomagające przybliżyć zupełnie obcą kulturę. Kuratorami wystawy są Anna Król i Katarzyna Paczuska.
Druga z wystaw zaprezentuje, ozdobione srebrem, najcenniejsze skarby Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu, które przez 10 lat nie były ukazywane szerszej publiczności. Jednym z kluczowych zaprezentowanych na wystawie obiektów będzie Srebrna Biblioteka księcia Albrechta Hohenzollerna, która liczy w sobie 15 opraw powstałych w latach 1545-1562. Zbiór w skład którego wchodzą liczne ksiąg pokryte srebrem, imponują swoją niepowtarzalnością. Na wystawie, w holu Sali Królewskiej, będzie można zobaczyć rozmaite kodeksy rękopiśmienne, gotyckie i renesansowe oprawy, druki XVI-wieczne oraz iluminowane inkunabuły.
Kuratorami wystawy są: Dyrektor Muzeum Okręgowego w Toruniu dr Marek Rubnikowicz oraz Dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu dr Krzysztof Nierzwicki.
Wystawa arcydzieł sztuki japońskiej będzie udostępniona zwiedzającym do 6 września.
Ekspozycja najcenniejszych skarbów toruńskiej Biblioteki Uniwersyteckiej będzie czynna do 28 czerwca.
Lara Malan Woodgate, red.
Fot. (góra) Porcelana w typie Imari, Japonia, Arita, ok. 1700, źródło: materiały organizatora