
18 czerwca ruszyła wystawa „Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich”. Ekspozycja prezentuje najcenniejsze zabytki sztuki japońskiej zgromadzone w państwowych zbiorach. W warszawskim Muzeum zobaczymy blisko 300 obiektów, w tym malarstwo, rzeźbę, militaria, czy ikony sztuki japońskiej, a wśród nich drzeworyty Hokusaia z jego słynną grafiką Pod wielką falą w Kanagawie. Prace Hokusaia inspirowały twórców z Zachodu, w tym m.in. Stanisława Wyspiańskiego.
Wystawa przygotowana z okazji jubileuszu dwudziestolecia Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie zabierze zwiedzających w niezwykły i barwny świat sztuki japońskiej, w której bogactwo technik i prezentowanych form przeplata się ze szlachetnym minimalizmem. Wystawa prezentuje przede wszystkim obiekty z okresu Edo (1603 – 1868), a także drzeworyty ukiyo-e oraz tkaniny i rzeźby z okresu Meiji.
Egzotyka, dekoracyjność, niezwykła precyzja oraz dbałość o detale w dziełach artystów japońskich, od wieków budzi zainteresowanie w Europie. Symbolem pierwszej polskiej fascynacji dziełami z Japonii jest licząca 23 tys. sztuk kolekcja króla Augusta II Mocnego, który zgromadził najbogatszą w Europie kolekcję chińskiej i japońskiej porcelany oraz innych dzieł z Kraju Kwitnącej Wiśni. Ze zbiorów polskiego monarchy pochodzą najcenniejsze z prezentowanych na wystawie arcydzieł.
- Andō Hiroshige, Tomoe Gozen walcząca w bitwie, ok. 1845–1846, drzeworyt barwny, Muzeum Narodowe w Warszawie, z kolekcji Stanisława Dembińskiego, dar rodziny Dembińskich, 1972
- Szkatułka zdobiona laką czarną i złotymi motywami pejzażowymi w technice maki-e, Japonia, ok. poł. XVII wieku, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Tacka na słodycze w kształcie wachlarza, okres Edo, XIX w., laka złota, Muzeum Narodowe w Warszawie, dar Stanisława Szlubowskiego, 1949
- Waza Arita, ok. 1660–1680, porcelana, Muzeum Narodowe w Warszawie
- Kitagawa Utamaro, Kurtyzana Yosooi z domu Matsubaya, ok. 1801–1802, drzeworyt barwny, Muzeum Narodowe w Krakowie, z kolekcji Feliksa Jasieńskiego
- Hayakawa Komejirō, Flakon zdobiony wizerunkiem siewek nad morzem Nagoja, przed 1920, emalia cloisonné, Muzeum Narodowe w Warszawie, dar Juliusza Blocka, 1935
Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie potrwa do 9 sierpnia. Towarzyszyć jej będą liczne warsztaty i wykłady poświęcone kulturze japońskiej. Warszawa to nie jedyny przystanek japońskiej sztuki ze zbiorów państwowych. Eksponaty trafią też do Muzeum Okręgowego w Toruniu i następnie do Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Magdalena Kaźmierczak
Ilustracja (góra): Andō Hiroshige, Sakura nocą nad Sumidą, 1848–1849, drzeworyt barwny (fragment), fot. Piotr Ligier MNW,
źródło: materiały organizatora
Portal Rynekisztuka.pl