Czerwcowa aukcja w Sotheby’s drugą najbardziej dochodową licytacją w historii
25.06.2015
Aktualności, Świat: aukcje
178 590 000 mln funtów. Taki wynik zanotowano podczas sprzedaży prac 24 czerwca w domu aukcyjnym Sotheby’s w Londynie. To drugi najwyższy wynik w historii londyńskich licytacji. Wydarzenie prowadzone pod nazwą „Impressionist & Modern Art” przyciągnęło uwagę kolekcjonerów z całego świata. Siedem prac osiągnęło cenę powyżej 10 mln funtów.
Czerwcowy wynik sprzedaży okazał się drugim w historii wynikiem obok dotychczasowego rekordu z lutego 2015 r., kiedy to w londyńskim Sotheby’s wylicytowano pracę za łączną kwotę 186,5 milionów funtów. Organizatorzy środowej aukcji nie kryją zadowolenia z tak znakomitego wyniku. Jest on potwierdzeniem nie tylko wysokiego zaangażowania kolekcjonerów, ale i dowodem na „wyjątkowość oferowanych prac”.
Jak przekonują organizatorzy wyniki finansowym będący udziałem aukcji, jest dowodem na siłę globalnego rynku obrotu dziełami sztuki. Na imponujący wynik sprzedaży mogła wpłynąć aktywność specjalistów domu aukcyjnego: Obecnie nasi fachowcy z całego świata współpracują z rozległą grupą kolekcjonerów. To największa baza jaką zgromadziliśmy do tej pory. Nie ma więc znaczenia czy sprzedajemy w Nowym Jorku lub w Londynie, czy innym miejscu na świecie. Niezależnie od miejsca wciąż notujemy znakomite rezultaty – zachwala Melanie Clore, prezes Sotheby’s w Europie.
Finałowy rezultat aukcji był sporym zaskoczeniem dla organizatorów. Początkowa estymacja całej licytacji zakładała wynik w granicach 140,3 mln funtów. Nie spodziewano się również, że aż 7 prac zostanie sprzedanych za więcej niż 10 mln funtów. Obraz austriackiego malarza, grafika i symbolisty, Gustava Klimta pt.: „1902 Portrait of Gertrud Loew” po dziesięciominutowej batalii osiągnął najwyższy wynik na czerwcowej aukcji – 24,8 milionów funtów. Warto zaznaczyć, że portret nigdy wcześniej nie był wystawiony na sprzedaż. Jak tłumaczą specjaliści z Sotheby’s portret namalowany przez Klimta doskonale odzwierciedla klimat ówczesnego Wiednia. Z kolei praca przedstawiciela rosyjskiego awangardy, Kazimierza Malewicza, również osiągnęła imponujący wyniki sprzedażowy. Kupiec za jego „Suprematism, 18th Construction” z 1915 roku musiał zapłacić 21,4 milionów funtów, co przewyższyło początkową estymacje zakładającą kwotę w przedziale 12-18 milionów funtów.
Za ponad trzy raz więcej, niż szacowali organizatorzy, sprzedano pracę Maxa Libermanna – ” Two Riders on a Beach” . Dzieło niemieckiego realisty osiągnęło poziom 1,87 milionów funtów, przy estymacji na poziomie 550 tys. funtów. Również bardzo wysoką cenę przyniosła sprzedaż obrazu Edouarda Maneta (francuski malarz zasłynął niegdyś ze skandalu obyczajowego wystawiając płótno „Śniadanie na trawie”). Jego „Le Bar aux Folies-Bergère” z 1881 roku na aukcji w Londynie osiągnął kwotę – 16,9 milionów funtów. Co ciekawe, wartość pracy w ciągu 11 lat wzrosła niemal 4-krotnie. W czerwcu 1994 roku w Sotheby’s sprzedano ją za 4,4 milionów funtów.
Wśród zaskakujących rekordów aukcyjnych można wymienić pracę na papierze Lyonela Feiningera „Horn Player in The Village” sprzedaną za 665 tys. funtów. ” Two Women and Child”, również na papierze, autorstwa Henry’ego Moore osiągnęła kwotę 2,2 mln funtów (estymacja na poziomie 400 tys.) Rzeźba francuskiego malarza i rzeźbiarza impresjonistycznego oraz miłośnika baletnic, Edgara Degasa pt.: „Petite danseuse de quatorze ans” z 1922 roku została sprzedana za 15,8 milionów funtów.
Helena Newman, współorganizatorka światowej aukcji „Impressionist & Modern Art” dodaje w podsumowaniu wyników licytacji w domu aukcyjnym Sotheby’s w Londynie: Wieczorna aukcja upłynęła pod znakiem trzech odzyskanych prac, niezwykle cennych, za którymi stoi długa historia. Ostatnie lata przyiosły postęp w procesie restytucji (odzyskiwania) dzieł, dzięki którym nasze aukcji wzbogaciły się o dodatkowy wymiar, wprowadzając na rynek niesamowite dzieła, tak jak te oferowane na aukcji, autorstwa Klimta, Liebermanna i Malewicza. To niezwykle cenne doświadczenie, widzieć jak wysokie kwoty zakupu prac trafiają do spadkobierców ich pierwotnych właścicieli.
Lara Malan Woodgate, red.
Ilustracja (góra): Fragment portretu autorstwa Gustava Klimta pt.: Portrait of Gertrud Loew -Gertha Felsőványi, 1902 źródło: sothebys.com
Portal Rynekisztuka.pl