Christie’s w defensywie – Sotheby’s liderem rynku aukcyjnego
02.07.2015
Aktualności, Domy aukcyjne na świecie
Brytyjski dom aukcyjny Sotheby`s jest zdecydowanie na fali. Organizowane przez Sotheby`s aukcje generują miliony, a kolejne licytowane dzieła biją rekordy aukcyjne. W wyścigu o miano lidera rynku aukcyjnego Christie`s zdecydowanie przegrywa, odnotowując spadki w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
W minionym tygodniu aukcja pod nazwą „Impressionist and Modern Art” w Sotheby`s w Londynie okazała się drugą najbardziej dochodową londyńską aukcją w historii – łączny dochód ze sprzedaży wyniósł aż 186,5 milionów funtów. Podobnym entuzjazmem nie wykazują się kolekcjonerzy poszukujący dzieł impresjonistów w Christie’s. Za dzieło Claude Moneta „Iris Mauves” zapłacono jedynie 10,8 mln funtów, podczas gdy w Sotheby`s obraz Gustava Klimta „1902 Portrait of Gertrud Loew” osiągnął w analogicznym okresie cenę dwukrotnie wyższą, bo ponad 20 mln funtów. Dysproporcje mocno rzucają się w oczy a tendencja spadkowa w Christie`s utrzymuje się już od dwóch lat.
W lutym 2014 roku Christie’s zarobiło na aukcji dzieł impresjonistów blisko 300 mln dolarów. Cztery miesiące później notowania Christie`s spadły jednak o połowę, by nieco ustabilizować się w lutym 2015 roku. Podobna sytuacja nie ma jednak miejsca w Sotheby’s – aukcje domu aukcyjnego cieszą się coraz większą popularnością, czego najlepszym przykładem jest wspomniana czerwcowa aukcja. Całkowity zysk Christie’s z licytacji 23 czerwca 2015 roku wyniósł jedynie 71,5 mln funtów.
Rosnące dysproporcje w dochodach dwóch brytyjskich gigantów rynku aukcyjnego doprowadziły do zmian organizacyjnych. Christie`s usiłowało zmienić kategorie, zgodnie z którymi dzieła sztuki były wystawiane na ich aukcjach – zauważa handlarka sztuki z Nowego Jorku Cristin Tierney – Gdy zaobserwowano, że kolekcjonerzy, którzy kupują dzieła Picassa chętnie nabywają też Evę Hesse, kolejne dzieła zaczęto wystawiać w ramach tych samych aukcji. Połączono też impresjonistów razem z Corotem w licytacji dzieł z XIX wieku. Picasso i Rauschenberg zostali umieszczeni razem na aukcji prac XX-wiecznych, a licytacja sztuki współczesnej została nazwana „post-1968″. Taką formułę Christie`s utrzymywało przez około dwa sezony, ale ostatecznie z niej zrezygnowano, bo jak widać po ostatnich wynikach zabieg nie odniósł oczekiwanych efektów.
Całkiem niedawno, bo w maju tego roku to jednak w Christie`s sprzedano najdroższy jak dotąd na świecie, wart 179,4 miliona dolarów obraz – „Kobiety Algieru” Pablo Picassa. Czas pokaże, czy Christie’s znajdzie sposób by odbudować pozycję lidera sprzedaży sztuki współczesnej na aukcjach.
Lara Malan Woodgate, red.
Ilustracja (góra): Dom aukcyjny Sotheby`s; źródło: Sotheby`s
Portal Rynekisztuka.pl